بیاینه جبهه دموکراتیک ایران، درباره صدور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی سنندج

در بیانیه ای که توسط جبهه دموکراتیک ایران منتشر شده است، ضمن دفاع از رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام محبوس در زندان مرکزی سنندج، از همه نهادهای حقوق بشری خواسته شده است، برای لغو مجازت اعدام وی تلاش کنند.

متن بیاینه جبهه دموکراتیک ایران، درباره صدور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی سنندج در ادامه آمده است:

اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی به دلیل ناعادلانه بودن باید متوقف شود.
در پی اعلام حکم ناعادلانه رامین حسین‌پناهی تمامی ایرانیان و همچنین جامعه جهانی نسبت به آن واکنش اعتراضی نشان داده‌اند. رامین حسین‌پناهی که به اتهام عضویت در حزب کومله دستگیر شده بود با اتهام مبارزه مسلحانه با حکومت نیز روبه رو شده است، در حالی که هم متهم و هم خانواده حسین پناهی عمیقا و بارها اعلام کرده‌اند که این اتهام واقعیت ندارد.

این بی‌گناهی برای همه ایرانیان و جامعه جهانی قابل قبول و متقاعد کننده است و جمهوری اسلامی باید با توجه به اعتراضات موجود نسبت به حکم ناروایی که صادر کرده است، تجدید نظر نماید.
جبهه دموکراتیک ایران، ضمن محکوم نمودن حکم اعدام رامین حسین‌پناهی و تمام احکام ضد بشری اعدام از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از همه ایرانیان و نهادهای حقوق بشری می‌خواهد، در دفاع از این جوان بی‌گناه زندانی و همه زندانیان محکوم به اعدام همچنان دفاع نموده و دست از مقاومت برندارند.

انتظار می‌رود تدوام دفاع گسترده از این جوان حکم اعدام تعلیق شود تا بخش بزرگی از جامعه ایرانی و جامعه جهانی از نگرانی اجرای این حکم نابخردانه و غیر واقعی به در آیند و خانواده رنجدیده او نیز به آرامش برسند.
زنده باد آزادی
گسسته باد زنجیر استبداد
برقرار باد دموکراسی
جبهه دموکراتیک ایران برون مرزی

رامین حسین پناهى فعال سیاسی ، ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادى و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، مجددا، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم به تایید رسید.

در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

گفتنی است، حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرده بود. وکیل این زندانی سیاسی کُرد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه تلقی کرده است.

وکیل این زندانی سیاسی محکوم به اعدام پیشتر گفته‌بود، “صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی، با اعمال نفوذ اطلاعات و سپاه صورت گرفته است و با توجه به قوانین داخلی و جزایی ایران و این که چنانچه قضات پرونده استقلال داشته باشند، رامین حسین‌پناهی مستحق مجازات اعدام نیست.” و همچنین حسین احمدی‌نیاز به عنوان وکیل رامین پناهی در آخرین صحبت خود، گفته است “از اساس پرونده‌ی رامین حسین پناهی مطابق اصول و مقررات حقوقی و قوانین دادرسی کیفری تشکیل نشده است.”

شایان ذکر است کە پس از ابلاغ صدور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، موج جدید و گسترده اعتراضی در داخل و خارج از ایران شکل گرفت. به همین منظور، تمامی احزاب کُرد، از جمله مرکز همکاری احزاب کُرد، کانون‌های مردمی، شهروندان مدنی و سیاسی، فرهنگیان، نویسندگان، هنرمندان، نهادهای مختلف اجتماعی، شعرا، بازاریان، اصناف، نمایندگان ادوار مختلف گذشته مجلس، فعالان فرهنگی، شورای دموکراسی‌خواهان ایران و ده‌ها سازمان و نهاد سیاسی و مدنی دیگر، با صدور بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های مختلفی در کردستان ایران و برخی از شهرها و مراکز استانی در اروپا و کانادا، همچنین با برگزاری آکسیون‌های اعتراضی، ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی و احکام اعدام دیگر زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی در ایران ، حمایت و پشتیبانی خود را از رامین حسین پناهی اعلام داشتند.

در همین رابطه تاکنون چندین هزار نفر از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین بالغ بر ۳۲ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین پناهی شده‌اند. همچنین ۲۴ نهاد فعال مدنی و حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو فوری حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند.

سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کرد ایرانی شد. بر اساس این اطلاعیه حکم صادر شده برای رامین حسین‌پناهی به دنبال یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه «ناپدیدشدن اجباری» صادر شده است. این سازمان تاکید کرده است مقامات امنیتی و قضایی در اقدامی تلافی‌جویانه رامین حسین‌پناهی را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند و محکومیت و مجازات او مغایر با قوانین بین‌المللی است و باید لغو شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید