با اعتراض دادستان، آزادی سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد به تعویق افتاده است

سامان نسیم، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان ارومیه که پیش‌تر حکم اعدام وی لغو و از سوی شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر آذربایجان غربی  این حکم به پنج سال حبس کاهش یافته بود، در یک روند غیرقانونی پس از گذشت بیش از ۶ سال حبس کماکان در زندان ارومیه بسر می‌برد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سامان نسیم زندانی سیاسی کرد اهل مریوان که در تاریخ تیر ماه ۱۳۹۰ بازداشت شده بود، پس از گذشت بیش از شش سال حبس باوجوداین که حکم اعدام او از سوی شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر آذربایجانی غربی به ۵ سال حبس کاهش یافته است، کماکان در زندان ارومیه نگهداری می‌شود.

گزارش شده است که در اعتراض دادستان، پرونده سامان نسیم به دیوان عالی کشور ارجاع شده و هنوز دیوان عالی کشور در مورد این پرونده تصمیم نگرفته است و برخی منابع خبری و حقوق بشری نیز از پرونده سازی مجدد برای این زندانی سیاسی کُرد خبر می دهند.

‎سامان نسیم، متولد سال ۷۲، در ۲۷ تیرماه سال ۹۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت، به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شد. شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد، او را به اتهام عضویت در گروه پژاک و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، «محارب» شناخت و به اعدام محکوم کرد.

‎روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۳، سامان نسیم و یونس آقایان به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر محکوم‌ به اعدام، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و  سپس سامان نسیم و یونس آقایان به زندان زنجان اعزام شدند.

در ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۵، جلسه دادگاه سامان نسیم در شعبه ۱۲ دادگاه جزایی ارومیه با حضور وکیل  این زندانی سیاسی برگزار شده است. گفته می‌شود که قاضی این پرونده موافقت کرده بود که جلسه‌ دیگری برای اخذ آخرین دفاع برگزار شود. در بهمن‌ماه سال گذشته حکم وی در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی از اعدام به ۵ سال حبس تقلیل یافت.

سامان نسیم در زمان وقوع جرم ادعایی، زیر ۱۸ سال سن داشت و صدور حکم اعدام برای او نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون حقوق کودک بود که ایران نیز متعهد به احترام گذاشتن به آن شده است. حکم اعدام او در بهمن ۱۳۹۳ تا مرحله اجرا پیش رفت و او در ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ برای اجرای حکم به مکانی نامعلوم منتقل شد. مقامات قضایی ایران سپس به مدت پنج ماه از دادن هر گونە اطلاعی از سرنوشت سامان نسیم و یا محل نگهداری‌ او بە خانوادەاش امتناع ورزیدند. در این دوران عفو بین‌الملل با راه اندازی کمپینی، ضمن اعلام نگرانی از مشخص نبودن وضعیت سامان نسیم، از فعالین حقوق بشر در سراسر جهان خواست تا با پیوستن به این کمپین، برای نجات احتمالی جان سامان نسیم و روشن شدن سرنوشت و وضعیت او اقدام کنند.

پس از تقریبا پنج ماه بی‌خبری مطلق، سامان نسیم بالاخره اجازه یافت که در تیرماه ۱۳۹۳ با خانواده‌اش تماس بگیرد و از نگهداری خویش در زندان زنجان خبر دهد. در همان زمان مشخص شد که رییس قوه قضاییه تحت فشارهای بین المللی دستور توقف اجرای اعدام را صادر کرده و حکم اعدام نقض شده است. پرونده سامان نسیم سپس برای رسیدگی مجدد به یک دادگاه تجدید نظر در استان آذربایجان غربی فرستاده شد.

عفو بین‌الملل در ادامه با انتشار چندین اقدام فوری و پیگیری‌های مستمر برای جلوگیری از صدور دوباره حکم اعدام برای سامان نسیم تلاش کرد. در سال ۲۰۱۵ پرونده سامان نسیم جزء یکی از ۱۲ پرونده‌‌ی کمپین سالانه سازمان عفو بین الملل با نام «بنویس برای حق» شد. صدها هزار نفر از کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی و همچنین توگو، بورکینافاسو، نائورو، مغولستان، پاراگوئه، هنگ کنگ، نیوزیلند، تونس، ونزوئلا، مولداوی و نپال در این کمپین جهانی شرکت کردند و با ارسال نامه به مقامات قضایی خواستار محاکمه منصفانه سامان نسیم و عدم صدور مجدد حکم اعدام برای او شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید