نوید خانجانی از فعالان حق تحصیل بهائیان با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد شد

نوید خانجانی، شهروند بهایی و از پایه گذاران کمیته حق تحصیل در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و مؤسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی بعد از ۶ سال حبس با پایان دوره محکومیت از زندان رجایی شهر آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ نوید خانجانی، شهروند بهایی و مؤسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیل پس از ۶ سال حبس با پایان دوران محکومیت از زندان رجایی شهر آزاد شد.

نوید خانجانی دانشجوی محروم از تحصیل،  پیش تر در ۲۹ آذر ماه ۱۳۸۹ به اتهام نشر اکاذیب، تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطه‌ی انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه، عضویت در شورای مرکزی کمیته گزارشگران حقوق بشر و همچنین تشکیل گروه محرومین از تحصیل در دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی مورد محاکمه قرار گرفت و در روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹، حکم ۱۲ سال زندان و چهارصد هزار تومان جریمه نقدی به وکیل او خانم شیما قوشه در طی چهار صفحه ابلاغ و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

 این شهروند بهایی با اجرای اصل ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و ادغام اتهامات، قرار بود روز شانزدهم خرداد ۹۶ پس از پنج سال آزاد شود.

محکومیت یک ساله دیگر نوید خانجانی به دلیل پرونده ای است که به «پرونده کمپ سرند» معروف شده است. در جریان این پرونده ۳۵ تن از فعالان مدنی منتقد حکومت که در ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ برای کمک به زلزله‌زدگان به ورزقان در آذربایجان شرقی رفته بودند، توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و کمپ آنان به نام سرند نیز پلمپ شد. نوید خانجانی یکی از این فعالان مدنی بود که بازداشت شد. اغلب این فعالان مدنی آزاد شدند ولی نوید خانجانی به دلیل اجرای حکم ۱۲ ساله‌اش در زندان ماند.

در گزارش سال ۸۹ «سازمان گزارشگران بدون مرز» درباره وی آمده بود: براساس گزارش این سازمان، ایران هم اکنون یازده فعال فضای مجازی در ایران را زندانی کرده است و محکومیت نوید خانجانی، مسئول کمیته دانشجویان بهایی محروم به دوازده سال حبس تعزیری، بازداشت حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و مسئول کمیته مبارزه با سانسور در ایران در آذر ماه ۱۳۸۸ از جمله این سرکوب ها قلمداد می شوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل