وکیل خانواده سیدامامی: کمیته رییس‌جمهور پس از نزدیک به سه ماه هیچ اقدامی انجام نداده است

 به گفته پیام درفشان یکی از وکلای خانواده مرحوم کاووس سیدامامی، کمیته رسیدگی به علت مرگ این استاد دانشگاه که از سوی حسن‌روحانی، رییس جمهوری تشکیل شد هنوز پس از نزدیک به سه ماه هیچ اقدامی انجام نداده است. این وکیل دادگستری همچنین گفت هنوز قوه قضاییه موفق به رفع ممنوع الخروجی همسر کاووس سیدامامی نیز نشده است.

پیام درفشان درباره وضعیت پرونده کاووس سیدامامی که خبر فوت او در زندان اوین در تاریخ ۱۹ بهمن ماه منتشر شد در گفتگویی به کمپین  حقوق بشر در ایران گفت: «تنها کاری که این کمیته تاکنون انجام داده این است که خانم جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور با همسر کاووس سیدامامی ملاقات کرده که حاوی شنیدن خاطرات و گریه‌ بوده است. اما اصلا جلسه‌ای با ماموران سپاه که مسوول بازداشت کاووس سیدامامی و بقیه فعالان محیط زیستی هستند تشکیل نشده است که بدانند علت مرگ و بازداشت‌ها چه بوده است.»

وکیل کاووس سیدامامی در ادامه گفت: «این کمیته که نامش حقیقت‌یابی است ظاهرا حتی نتوانسته با کسانی که مسوول بازداشتش بودند ارتباط بگیرد و جلسه‌ای تشکیل دهند حالا حقیقت‌یابی که پیشکش ما.»

حسن روحانی رییس جمهور ایران در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۶ کمیته‌ چهار نفره‌ای را برای رسیدگی و پیگیری حوادث ناخوشایند در بازداشتگاه‌ها و علت مرگ کاووس سیدامامی تشکیل داد. این کمیته متشکل از عبدالرضا رحمانی فضای، سید محمود علوی، علیرضا آوایی و لعیا جنیدی هستند. با این حال این کمیته تاکنون هیچ گزارشی از عملکرد خود منتشر نکرده است. به گفته پیام درفشان تنها لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور تنها یک بار با همسر کاووس سیدامامی ملاقات داشته که در ان ملاقات فقط از خاطرات و زندگی سیدامامی گفته شده است.

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود که در تاریخ چهارم بهمن ماه از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه خانواده مطلع از مرگ او با عنوان «خودکشی» شدند.

پیام درفشان خانواده سیدامامی با اظهار اینکه در این مدت فقط محمد شهریاری، سرپرست امور جناحی تهران پاسخگو بوده گفت: «در تمام این مدت فقط آقای شهریاری مصرانه به ما می‌گوید که این ماجرا را دنبال خواهد کرد و از ما می‌خواهد که صبر کنیم. حداقل تنها کسی است که پاسخگوی ماست. اما اینکه واقعا دارد تلاشی انجام می‌شود و به نتیجه‌ای می‌رسد نمی‌دانم.»

پیام درفشان یکی از وکلای خانواده مرحوم کاووس سیدامامی درباره درخواستش از مقامات قضایی کشور پس از  نزدیک به سه ماه از فوت او گفت:«من به عنوان وکیل دادگستری  تنها درخواستم این است که براساس قوانین کشور و کل دنیا، ضابط دادگستری تحت امر قاضی است نه اینکه قاضی تحت امر ضابط دادگستری باشد. حفاظت اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات یا نیروی انتظامی هر کدام افراد را بازداشت می‌کنند اینها ضابط دادگستری هستند. یعنی باید قاضی امر کند و گزارش‌شان را به قاضی بدهند نه اینکه قضات به وضعیتی دربیایند که به ایشان گفته شود که این کار را بکنند یا نکنند. خواسته ما است که مقامات قضایی در جایگاه خودشان بتوانند انجام وظیفه کنند.»

آقای درفشان در پاسخ به این سوال که آیا پس از گذشت سه ماه جواب کالبد‌شکافی کاووس سیدامامی به خانواده و وکلا داده شده به کمپین گفت:«در گزارش پزشک قانونی آمده که کبودی در گردن مشاهده شده و احتمال خفگی را مطرح کرده اما ما از ابتدا تشکیل این پرونده مدام تاکید کردیم که داستان اصلا تایید یا تکذیب خودکشی او نیست، داستان اصلی این است که به این آدم چه گذشته که بعد از دو هفته بازداشت دست خودکشی کرده است. خیلی‌ها علاقه جدی داشتند که بگویند او خودکشی کرده و مساله را تمام کنند اما اصلا خودکشی او نیست بلکه علت این کار پس از دو هفته بازداشت است.»

این وکیل دادگستری همچنین درباره وضعیت ممنوع الخروجی مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی به کمپین گفت: «آقای شهریاری قرار شد که با دولت‌آبادی دادستان تهران درباره این وضعیت صبحت کند و حداقل ممنوع الخروجی این بنده خدا که هیچ اتهامی ندارد برداشته شود و بتواند پیش بچه‌هایش برود. ما هر هفته به بازپرسی سر می‌زنیم اما فعلا که هیچ جوابی نگرفتیم.»

به گفته پیام درفشان همسر کاووس سیدامامی «ممنوع الخروجی همسر او امنیتی است و نه قضایی. چون  نه اتهامی به او تفهیم شده و نه هیچ مرجعی از بازجویی کرده است.»

مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی روز ۲۰ بهمن ماه که به همراه دو فرزندش قصد خروج از کشور را داشت در فرودگاه از خروج او ممانعت به عمل آمد.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، در واکنش به جلوگیری از خروج همسر کاووس سیدامامی از ایران در توییتر خود نوشت:«مایه انزجاراست که به مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی، اجازه خروج از ایران داده نشده است. ما خواستار آن هستیم که او به عنوان یک کانادایی ازآزادی بازگشت به خانه برخوردار باشد.»

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل