محمود صالحی: سُخنی با کارگران خباز سنندج و حومه

کارگران همچنان که خود اطلاع دارید در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، برابر با روز جهانی کارگر رئیس انجمن امیر شهابی و دبیر انجمن یدی صمدی توسط نیروهای محافظ کارفرمایان باداشت شدند.

آیا می دانید جرم این نمایندگان شما چیست؟

جرم آنان دفاع از حقوق های شما کارگران است که حدود ۴ سال بیشتر است به استناد بخشنامه شورای عالی کار، کارفرمایان آن را افزایش نداده اند.

جرم آنان این است که درخواست کرده اند تا روز جهانی کارگر را گرامی بدارند و می خواستند برای شما کارگران مراسم برگزار کنند تا از درد و رنج های شما سخن بگویند.

اما چون نظام حاکم بر ایران طرفدار کارفرما و سرمایه داران است آنان را بازداشت کرده اند تا کارفرمایان را راضی نگهدارند.

شما کارگران خباز که پیشینه درخشانی در حمایت از نمایندگان خود دارید.  نباید در مقابل این بی احترامی به نمایندگان تان سکوت کنید. سکوت شما به معنای عقب نشینی از خواست کارگران است که هر ساله برای افزایش دستمزد مبارزه کرده اید.

اگر قرار باشد مجرمان را دستگیر و بازداشت کنند باید کلیه کارفرمایانی که ۴ سال  دستمزد شما ها  را برابر بخشنامه شورای عالی کار که یک ارگان دولتی است افزایش نداه اند، بازداشت کنند.

کارگران، سکوت را بشکنید و از نمایندگان خود دفاع کنید. شما نباید به شایعاتی که توسط یک عده ضد کارگر پخش شده توجه کنید. نمایندگان شما هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و تنها جرم آنان دفاع  از حق و حقوق شما کارگران است.

پس نباید سکوت کنیم  و یک صدا خواستار آزادی نماینده کارگران خباز شویم.

محمود صالحی

مورخ ۱۷اردیبهشت ۱۳۹۷

امیر شهابی رئیس سندیکای کارگران خبازی سنندج و  یدالله صمدی دبیر سندیکای کارگران خبازی شهر سنندج دو فعال کارگری کُرد که در روز جهانی کارگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به سر می‌برند.

بنابه گزارشات دریافتی، در حالی که دادستانی شهر سنندج برای یدالله صمدی قرار بازداشت موقت یک ماهه صادر کرده است اما وضعیت امیر شهابی همچنان نامشخص است.

یدالله صمدی، فعال کارگری که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ (روز جهانی کارگر) در منزلش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود تفهیم اتهام شد. اتهام این کارگر بازداشت شده تهیه و پخش تقویم و خودکار  به مناسبت روز کارگر با شعارهای لغو اعدام و لغو کار برای کودکان بر روی تقویم‌ها و خودکارهاست.

گزارش شده است که ساعت ۲ بعدازظهر روز ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر، نیروهای لباس شخصی  با دو دستگاه ماشین سواری زانتیا و سمند با مراجعه به منزل مسکونی فعال کارگری یدالله صمدی دبیر سندیکای کارگران خبازی سنندج، منزل  این فعال کارگری را زیر کنترل گرفته و با مراجعه خواهر محصل وی از مدرسه و باز نمودن درب منزل به قصد ورود به خانه همزمان وارد منزل شده و به تفتیش منزل پرداخته و یدالله صمدی را بدون هیچ توضیحی بازداشت کردند.

همچنین عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل سقز، که در اجتماع روز جهانی کارگر، اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷)، در سقز بازداشت شده بود، دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی، به صورت موقت از زندان  آزاد شد.

اول ماه می برابر با یازده اردیبهشت شمسی به عنوان روز جهانی کارگر برگزیده شده و در اغلب کشورها تعطیل و با تجمع و مراسم کارگری همراه است. جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی تجمعات در قانون اساسی، اجازه برگزاری مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید