عزیز مجیدزاده نوکیش مسیحی با قید وثیقه آزاد شد

عزیز مجید‌‌‌زاده، نوکیش مسیحی که ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، در کارگاه محل کار دوستانش حوالی کرج بازداشت شده بود، با قید وثیقه، از زندان اوین، آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عزیز مجید‌‌‌زاده، نوکیش مسیحی که ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، در کارگاه محل کار دوستانش حوالی کرج بازداشت شده بود، پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۹ با قید وثیقه، تا زمان برگزاری دادگاه، از زندان اوین آزاد شد.

گفتنی است، ظهر ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ عزیز مجیدزاده و (حدود) ۲۰ تن دیگر از نوکیشان مسیحی در کارگاه یکی از دوستانشان حوالی شهر کرج بودند که با هجوم و یورش ماموران امنیتی بازداشت شدند.

کیارش عالیپور سخنگوی «سازمان ماده ۱۸» درباره نحوه بازداشت عزیز مجیدزاده گفته بود: «ماموران با دوربین فیلمبرداری وارد شدند و در طول چند ساعتی که مشغول بازجویی و تفتیش کارگاه بودند دوربین روشن بودوسایل شخصی آنها نیز از جمله تلفن همراه و لپتاپ توقیف شده است. خیلی از نوکیشان پس از بازجویی کوتاه و با نوشتن مشخصاتشان در فرمی آزاد شدند و بعضی هم چند ساعت پس از بازداشت آزاد شدند.»

پیش‌تر در ۲۲ فروردین ۱۳۹۷، نوکیش مسیحی دیگر، هادی عسگری پس از گذشت ۱۹ ماه از زمان بازداشتش با قید وثیقه ۱۷۰ میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه تجدیدنظر، موقتا از زندان اوین آزاد شده بود.

در حال حاضر تمام کلیساهای فارسی‌زبان در ایران تعطیل شده‌اند و نوکیشان مسیحی اجازه شرکت در کلیساهای آشوری و ارمنی که به زبان غیرفارسی است، ندارند. کیارش عالی‌پور در این خصوص گفت: «به ما گزارش شده که گاهی ماموران امنیتی در کلیساهای دیگر با لباس شخصی حضور دارند و نوکیشان مسیحی را شناسایی می‌کنند یا از کلیساها لیست شرکت‌کنندگان در مراسم را می‌خواهند. به این شکل نوکیشان مسیحی فقط می‌توانند در کلیساهای خانگی شرکت کنند که آن هم با بازداشت، حکم‌های سنگین و تهدید مواجه است.»

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی حسن روحانی آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی‌­توان به صرف داشتن عقیده‌­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» با این حال بازداشت نوکیشان مسیحی و هجوم به کلیساهای خانگی مداوم از سوی ماموران امنیتی صورت می‌گیرد. 

براساس تحقیق سازمان «درهای باز» که یک سازمان غیردولتی است ایران در رتبه دهم در جهان در آزار و اذیت مسیحیان قرار دارد. هند، کره‌شمالی و کشورهای آفریقایی از دیگر کشورهای هستند که مسیحیان در آن مورد ستم قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید