اولین جلسه دادگاه تجدیدنظر شامیرام عیسوی برگزار شد

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۷ (۹ مه ۲۰۱۸)، اولین جلسه دادگاه تجدید نظر شامیرام عیسوی برگزار شد. گزارش شده که  نماینده دادستان با طرح اتهاماتی “بی اساس” کل خانواده این مسیحی آشوری‌زبان را به فعالیت علیه نظام متهم کرده است.شامیرام عیسوی به پنج و همسر کشیش او ویکتور بِت تَمرز به همراه چند نوکیش مسیحی به ۱۰ سال حبس محکوم شده اند.

دختر خانم عیسوی در گفتگویی با سخنگوی سازمان «ماده۱۸» گفت: ”در این جلسه، قاضی با احترام برخورد کرده ولی تنها دفاعیات کتبی را که توسط وکیل نوشته شده بود پذیرفته و سؤال و جوابی از مادرم صورت نگرفته است. نماینده دادستان به دفاعیات وکیل بصورت کتبی پاسخ داد.“ وی همچنین افزود: ”قاضی پس از خواندن این دفاعیه حکم را صادر خواهد کرد.“

قاضی حسن بابایی، صدور رأی نهایی را به جلسه بعدی دادگاه موکول کرده است. تاریخ جلسه بعدی دادگاه هنوز به خانم عیسوی و وکیل او ابلاغ نشده است.

شامیرام عیسوی، در خرداد ماه ۹۶ به دادگاه انقلاب احضار شده بود و بعد از تفهیم اتهام با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمد زاده خانم عیسوی را در روز ۱۶ دی­ماه ۹۶ (۶ ژانویه ۲۰۱۸) به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی با شرکت در کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور، و همچنین آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی“ به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. این رای با اعتراض خانم عیسوی روبرو شد.

به گفته منصور برجی، مدیر سازمان ماده ۱۸ ”طی سالهای گذشته نهادهای امنیتی تلاش زیادی کرده‌اند تا با اعمال فشارهای فراقانونی و طرح اتهامات واهی از طریق دادگاههای انقلاب، رهبران و فعالان مسیحی را از ایران برانند. آنها در پوشش به ظاهر قانونی، سعی در کنترل و یا حذف مسیحیت فارسی زبان داشته‌اند.“

از زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای «شبکه کلیساهای خانگی» را به عنوان تهدیدی علیه ارکان مشروعیت نظام اسلامی ایران قلمداد کرد، دادگاه‌های انقلاب، شرکت و یا عضویت در این کلیساها را به «اقدام علیه امنیت ملی» تعبیر می‌کنند.

فشار بر خانواده کشیش مسیحی

همسر شامیرام عیسوی، کشیش ویکتور بِت تَمرز نیز به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. پرونده این کشیش شناخته شده آشوری و سه نوکیش مسیحی همراه در پرونده او، در مرحله تجدیدنظر خواهی است. اولین جلسه دادگاه تجدید نظر برای چهار شهروند مسیحی متهم به «اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی و اداره گروه‌های خانگی و مسیحیت تبشیری» روز ۵ اردیبهشت ماه برگزار شده بود.

فرزند آنان «رامئیل بت تمرز» نیز با اتهامات مشابهی روبروست و اکنون با قرار وثیقه به طور موقت آزاد است.

پیشینه فعالیت کشیش بت تمرز
کشیش بت تمرز تا پیش از بسته شدن کلیسای پنطیکاستی آشوری شهرآرا در تاریخ ۲۹ اسفند ۷۸ (۱۹ مارچ ۲۰۰۹) رهبر این کلیسا در تهران بود. برکناری این کشیش با مداخله یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی، به تعطیلی دائمی جلسات آن به زبان فارسی از تاریخ ۱۱ فروردین ۸۸ (۳۱  مارس ۲۰۰۹) انجامید. این واقعه آغاز دوره‌ای از اعمال محدودیت و تعطیلی گسترده کلیساهای فارسی زبان توسط مقامات امنیتی در سراسر کشور بود.

در پی بازداشت کشیش بت تمرز، حین برگزاری جشن میلاد مسیح در دیماه ۱۳۹۶، وی مدت‌ها تحت بازجویی و حبس غیرقانونی در سلول انفرادی زندان اوین بود. سرانجام در اسفند ماه ۹۳ به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید