فرج الله بنگاله با تامین وثیقه از زندان آزاد شد

فرج الله بنگاله شهروند بهایی که در فروردین‌ماه سال جاری از سوی نیروهای امنیتی شیراز بازداشت شده بود، با تامین وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اهواز آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرج الله بنگاله  که از سوی ماموران امنیتی اداره اطلاعات شیراز، روز چهارشنبه هشتم فرودین‌ماه سال جاری بازداشت شده بود، امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ با تامین وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا زمان برگزاری دادگاه از زندان اهواز آزاد شد.

پیش‌تر گزارش شده بود، ماموران امنیتی با ورود به منزل این شهروند بهایی پس از بازرسی کتاب های دینی و لوازم شخصی  وی را ضبط کردند.

ماموران امنیتی در روز بازداشت وی منزل پیام پرتوی دیگر شهروند بهایی که همسایه فرج الله بنگاله است را نیز مورد تفتیش قرار داده و وسایل شخصی وی از جمله لپ تاپ و کتاب های مذهبی وی را ضبط کرده بودند.

در سال‌های اخیر، آزار و اذیت و فشار اقتصادی علیه بهائیان ایران افزایش پیدا کرده است.

پیش‌تر جامعه جهانی بهائی در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، این آزارها را «آپارتاید اقتصادی علیه بخشی از جمعیت ایران» خوانده بود.

بر اساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی، شهروندان از حق آزادی یا اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد.

طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

گفتنی است، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، تنها شهروندان اهل سنت، زرتشتی، مسیحی و یهودیت به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، از این رو حقوق بهائیان همواره بصورت سیستماتیک نقض می‌شود.

پیش از این محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه سال جاری‌ در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا» گفت که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت ‌که بهایی‌بودن جرم نیست ولی ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل