نازنین زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهامی جدید محاکمه شد

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی – بریتانیایی روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ مجدد در دادگاه انقلاب به اتهامات جدیدی روبرو شده است.

نازنین زاغری در دادگاه انقلاب شعبه ۱۵، اتهام جدید تبلیغ علیه نظام از سوی قاضی صلواتی به او تفهیم شد.

ریچارد رتکلیف در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده، یادآوری کرده است که جلسه دادگاه به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شده و به همسرش اتهام «تبلیغ علیه نظام» وارد شده است.

هفته گذشته در آستانه دیدار محمدجواد ظریف و همتای بریتانیایی‌اش بوریس جانسون در بروکسل، کمپین آزادی نازنین زاغری خبر داد که پرونده قضایی او مجدداً بازگشایی شده است.

اکنون ریچارد رتکلیف گفته است که قاضی دادگاه به همسرش اعلام کرده باید در انتظار صدور حکم دیگری علیه خود باشد.

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری پیش از این در نامه‌ای به عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نوشته از آنجا که از سوی مقامات قضایی و وزارت امور خارجه مطلع شده‌اند که پرونده همسرش از قوه قضاییه به وزارت امور خارجه ایران منتقل شده، از او خواسته تا سریع‌تر شرایط آزادی همسرش را پس از تقریبا دو سال بازداشت فراهم کنند. این نامه همزمان با سفر عباس عراقچی به لندن در روز دوم اسفند ماه سال گذشته منتشر شده است.

کمپین آزادی نازنین زاغری  پیش از این گفته بود که شعبه دادگاه انقلاب در زندان اوین به نازنین زاغری گفته‌ ادامه حبس وی به دلیل مناقشه تهران و لندن برسر اختلاف حساب نرخ سود بدهی بریتانیا به ایران است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که از سوی تهران مسئول رسیدگی به این اختلاف حساب است، ارتباط پرونده خانم زاغری با این اختلاف حساب را «گمانه‌زنی بی‌اساس» توصیف کرده‌است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، پیش از این در پاسخ به این پرسش رادیو فردا که هر دو دولت بریتانیا و ایران ارتباط بین پرونده همسرش و بدهی یادشده را تکذیب می‌کنند گفته بود: آنها تکذیب می‌کنند ولی «پیامی که از قوه قضائیه می‌گیریم، یا از دفتر دادستان و قاضی پرونده، نشانگر این است که آزاد شدن نازنین به‌طور قطع با پرداخت این بدهی در ارتباط است».

ماجرای این بدهی لندن به حدود چهل سال قبل بازمی‌گردد که دولت وقت ایران برای خرید ۱۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن، مبلغ ۶۰۰ میلیون پوند به بریتانیا پرداخت. بریتانیا تا پیش از بهمن ۱۳۵۷ تعداد ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد اما پس از وقوع انقلاب، فروش اسلحه به ایران را متوقف کرد.

نازنین زاغری‌ رتکلیف، که تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی دارد و برای بنیاد تامسون رویترز (بنیاد خیریه وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کند،‌ روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران بازداشت شد. به گفته همسر نازنین زاغری‌-رتکلیف،وی همراه با فرزند خردسالش  گابریلا برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود.

سپاه استان کرمان در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۵ با تایید بازداشت خانم «زاغری‌ رتکلیف» ، او را متهم کرد که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری از سال ۲۰۱۶ کارزاری را برای آزادی او به راه انداخت که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. مشخص نیست که شرایط کنونی روابط ایران با کشورهای غربی بر سر برجام چه تاثیری می تواند بر پرونده وی داشته باشد با این حال طرح اتهام جدید علیه او نشان می دهد که احتمالا مقامات قضایی ایران در پی افزایش محکومیت او هستند.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید