آزادی دو شهروند بهایی با تامین وثیقه/ بازداشت یک شهروند بهایی در استان گلستان

امرالله منوچهری و ضیاالله الهیان، دو شهروند بهایی ساکن کاشان، که در تیر ماه سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان کاشان آزاد شدند. همچنین شهنام جذبانی شهروند بهایی ساکن مینودشت روز گذشته یک شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ در منزلش بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان گنبد منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امرالله منوچهری و ضیاالله الهیان دو شهروند بهایی ساکن کاشان که در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۶ از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بودند، با تامین وثیقه در تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۳۹۷  به صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان کاشان آزاد شدند.

پیش تر گزارش شده بود، امرالله منوچهری و ضیاالله الهیان پس از بازداشت در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶، از سوی ماموران امنیتی به زندان اصفهان منتقل شده و پس از اتمام دوران بازجویی در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۶ به زندان کاشان انتقال یافتند.

شهنام جذبانی شهروند بهایی ساکن مینو دشت در استان گلستان، ۲۶ مهرماه سال ۱۳۹۱ در بازداشت‌های گسترده شهروندان بهایی در شهرهای گرگان و مینودشت بازداشت شده بود، وی پس از ۴۸ روز بازداشت در تاریخ ۲۰ آذرماه همان سال با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان گرگان آزاد شد.

این شهروند بهایی به همراه ۲۳ شهروند بهایی دیگر در دادگاه انقلاب گرگان محاکمه شد، شهنام جذبانی از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب گرگان به ریاست قاضی محسن قنبری به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

روند محاکمه‌  این ۲۴ شهروندان بهای  ساکن استان گلستان به طور جداگانه از سال ۱۳۹۳ آغاز و حکم آنان به طور دسته‌جمعی صادر شد.
“همکاری با دول متخاصم از طرق کمک و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف فرقه گرایانه و ضد اسلامی و ضد شیعی دولت‌های مستکبر و متخاصم” و “تبلیغ به نفع بهائیت و علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق مشارکت در اجرای طرح روحی در سطح استان گلستان” از جمله اتهامات این افراد بود.
در ۲۸ شهریور ماه و ۸ مهر ماه ۱۳۹۵ دادگاه تجدید نظر ۲۲ شهروند بهایی برگزار شد و شهروندان بهایی که مجموعا به ۱۹۳ سال زندان محکوم شده بودند به حکم صادره اعتراض کردند.
 گفتنی است، شهره صمیمی همسر شهنام جذبانی، از  سوی دادگاه انقلاب گرگان به ۲۱ ماه زندان محکوم شده  که  وی نیز در انتظار اجرای حکم است.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد، اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته است و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است. محل کسب آنها پلمپ می گردد یا با احکامی چون اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و … مواجه می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل