مهرداد امین‌وزیری به کمیساریای عالی پناهندگان پناهنده شد

افزایش بی‌سابقه اعمال فشار، تهدید و حبس غیرقانونی فعالان کارگری توسط وزارت اطلاعات

به دنبال تایید حکم صادره دادگاه انقلاب سنندج برای «مهرداد امین وزیری»، این فعال کارگری از ایران خارج شد و از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد درخواست پناهندگی کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، حکم ۵ سال و ۹۱ روز حبس تعزیری «مهرداد امین وزیری» در حالی تایید شده است که در روزهای اخیر موج بازداشت‌ فعالان کارگری در استان کردستان افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است. خروج این فعال کارگری به دنبال تهدید ماموران امنیتی اداره اطلاعات سنندج مبنی بر دستگیری وی پیش از برگزاری مراسم جهانی روز کارگر صورت گرفته است.

گفته شده «مهرداد امین وزیری» طی اعتراضی به حکم صادره برای او از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج و به دنبال رد شدن درخواست تجدیدنظر، با تایید این حکم مواجه شده است.

این فعال کارگری در آستانه روز جهانی کارگر، طی تماس با گزارشگر «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» با اعلام این خبر گفته: “من به دلیل احتمال اجرای حکم صادره غیر عادلانه از سوی دادگاه انقلاب، و همچنین تهدید، احضار، بازجویی‌های بی دلیل و احتمال اجرای حکم زندان، از ایران خارج شدم و از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد درخواست پناهندگی دادم.”

«مهرداد امین وزیری» فعال کارگری سنندجی ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۳، توسط ماموران لباس شخصی اطلاعات در محل کار خود بازداشت شد. او پس از تحمل ۱۲ روز بازداشت در اداره اطلاعات شهر سنندج، ساعت ۱۴ پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۳، با قرار وثیقه‌ای به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به صورت موقت آزاد شد. سپس حکم ۵ سال و ۹۱ روز تعزیری برای این فعال کارگری در سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۳، به وکیلش ابلاغ شد.

این فعال کارگری پیش‌تر در سال ۱۳۹۰ نیز به مدت ۳۴ روز در بازداشت اداره اطلاعات سنندج بوده و با قرار وثیقه ۱۵ میلیون تومانی آزاد شد. او بعدا در دادگاه سی‌ام مهرماه ۱۳۹۰، در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج، به تحمل ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

همزمان در روزهای اخیر و در آستانەی روز جهانی کارگر، برخی از فعالین کارگری از جمله «رضا امجدی» در سنندج، «ابراهیم مددی» در تهران، «داوود رضوی» در تهران، «پدرام نصرالهی» در سنندج، «محمود صالحی» در سقز، «عثمان اسماعیلی» در مهاباد، «کوروش بخشنده» در سنندج، «حامد محمودی‌نژاد» در سنندج، «نظام صادقی» در سنندج، «حسن رسول‌نژاد» در بوکان، «جمال میناشیری» در سقز، «هادی تنومند» در سقز، «قاسم مصطفی‌پور» در سقز، «ابراهیم مصطفی‌پور» در سقز از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات بازداشت شده‌اند. «آرام زندی» و «فواد زندی» نیز همچنان در بازداشت اطلاعات سنندج نگهداری می‌شوند.

«یوسف آب‌خرابات» فعال کارگری بوکانی، «واحد سیده» فعال کارگری بوکانی، «ریبوار عبدالهی» فعال کارگری سنندجی، «بهنام ابراهیم‌زاده» فعال کارگری تهرانی، «شاهرخ زمانی» فعال کارگری آذربایجانی و «محمد جراحی» فعال کارگری آذربایجانی از جمله فعالین کارگری به شمار می‌روند که همچنان در زندان‌های ایران محبوس هستند.

همچنین «خالد حسینی» فعال کارگری سنندجی، «جعفر عظیم‌زاده» فعال کارگری تهرانی، «حامد نباتی» و «سید علی حسینی» فعالان کارگری سقزی در روزهای اخیر از سوی اداره اطلاعات احضار و تهدید شده‌اند.

از سوی دیگر صدور حکم ۹ ماه زندان برای «فردین میرکی»، تایید حکم ۵ سال و ۹۱ روز زندان برای «مهرداد امین‌وزیری» و صدور حکم ۲ سال زندان برای «فرزاد مرادی‌نیا» از سوی دادگاه انقلاب سنندج، از جمله اخبار کارگری در هفته اخیر بوده است.

بیش‌ترین موارد احضار، بازداشت و صدور و تایید احکام زندان فعالان کارگری، در روزهای منتهی به اول ماه می، روز جهانی کارگر، مربوط به فعالین کارگری عضو «کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری» بوده که در سال‌های اخیر و در تجمع‌ها، اعتراضات، اعتصابات، تظاهرات و مناسبت‌های کارگری از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مورد شدیدترین برخوردهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید