آزادی سه شهروند بهایی از زندان سپیدار اهواز

ندا ثابتی ، نوشین افشار و فروغ فرزانه، سه شهروند بهایی اهل آبادان و اهواز که روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ که از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز و آبادان در منزل خود بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ندا ثابتی، نوشین افشار و فروغ فرزانه سه شهروند بهایی اهل آبادان و اهواز که روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ از سوی نیرو ای اداره اطلاعات اهواز و آبادان در منزل خود بازداشت شده بودند، امروز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ با سپردن وثیقه به صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان سپیدار اهواز آزاد شدند.

کمپین پیش از این در مورد این سه شهروند بهایی گزارش داده بود، صبح روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ساعت ۶:۴۵ دقیقه در یک اقدام هماهنگ  نیروهای امنیتی با مراجعه  به منزل سه شهروند بهایی منازل آنان را تفتیش کرده و سه تن از بهاییان زن را بازداشت کرده اند.

ماموران اداره اطلاعات به خانواده این سه شهروند بهایی گفته بودند که بازداشت شدگان نهایت یک ساعت دیگر آزاد خواهند شد.

گفتنی است، هنگام بازداشت این شهروندان منزل آنان تفتیش شده و اموال شخصی و کامپیوترهای خود و اعضای خانواده‌شان نیز ضبط شده بود.

ندا ثابتی، نوشین افشار و فروغ فرزانه روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ از بازداشتگاه وزارت اطلاعات اهواز آزاد شده بودند، اما یک روز بعد در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت مجدداً احضار و بازداشت شدند.

طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

گفتنی است، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، تنها شهروندان اهل سنت، زرتشتی، مسیحی و یهودیت به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، از این رو حقوق بهائیان همواره بصورت سیستماتیک نقض می‌شود.

پیش از این محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه سال جاری‌ در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا» گفت که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند.

جواد ظریف در ادامه اشاره کرده بود که «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت ‌که بهایی‌بودن جرم نیست ولی ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید