گزارشی از اعتصاب سراسری کامیون‌داران؛ از برزیل تا ایران

حمایت کامیون داران ویرجینیا از اعتصاب سراسری رانندگان ایران

کمبود سوخت در برزیل، باعث تعطیلی هشت فرودگاه شده است. ترافیک در مسیر دریایی سانتوس در نزدیکی سائوپائولو که روزانه ۱۰ هزار کامیون به آنجا می روند، باعث بروز ناآرامی شده است.

خبرگزاری فرانسه، گفت: «اعتصاب کامیون داران برزیلی باعث کمبود سوخت، مواد غذایی و تنش در بخش کشاورزی و صنعتی این کشور آمریکای لاتین شده است.»

در ایران هم کامیون داران و رانندگان در اعتراض به عدم افزایش تعرفه کرایه ها و همینطور هزینه های بالای باربری، بیمه و نرخ های مربوط به آن، دست به اعتصاب سراسری زده اند و تاکنون صدها شهر در ایران به این اعتصاب پیوسته اند.

در کشور برزیل، دولت تامر اطمینان داده که این بحران به زودی پایان می‌یابد و در توئیتی دورنمای یک یا دو روزه برای اتمام این اعتصاب را نوید داده است.

در برزیل با وجود وعده دولت، مبنی بر رسیدگی به وضعیت صنفی کامیون داران، همچنان تعداد زیادی از کامیون داران در اعتراض به افزایش بی رویه نرخ سوخت، به اعتصاب ادامه دادند و به نظر می رسد که بیش از پیش جای پای خود را محکم کردند و حتی خواستار استعفای دولت شده‌اند.

الیسو پادیلا، یکی از وزرای کلیدی دولت تامر به گروه‌های بی‌هویتی اشاره کرد که با اهداف سیاسی خاص و متفاوت داخل جنبش کامیون داران نفوذ کرده‌اند.

اواخر روز یکشنبه، تامر درخواست خود را برای هزینه‌های کمتر سوخت دیزل ارائه کرد اما دوشنبه باز هم این وعده عملی نشد. برزیل از یک دوره رکود اقتصادی گسترده و بی ثباتی سیاسی پیش از انتخابات پارلمانی اکتبر در رنج است.

پلیس فدرال بزرگراهی بزریل گفته که انسداد بیش از ۵۵۰ جاده توسط کامیون داران در ۲۴ ایالت از ۲۷ ایالت این کشور مرتفع شده است.

با وجود آنکه از زمان استقرار نیروهای ارتش از روز جمعه اوضاع بهتر شده، هنوز هم سربازان مسلح اقدام به اسکورت کامیون‌ها در راه‌های اصلی می کنند و جایگاه‌های سوخت در سطح جاده‌ها هنوز پر است از خودروهایی که منتظر سوختگیری هستند.

بسیاری از سوپرمارکت‌ها در سطح ایالت‌های برزیل بدون غذای تازه مانده‌اند. تولیدکنندگان می‌گویند چون نمی‌دانند کامیون‌ها می‌آیند یا نه، اقدام به تولید نمی‌کنند.

بیمارستان‌ها در ریودوژانیرو و سائوپائولو جراحی‌های غیرضروری را لغو کرد و در دست کم ۱۳ ایالت کلاس‌های دانشگاه تعطیل شده است.

کامیون داران بابت افزایش سوخت دیزلی از ۳.۳۶ رئاس در هر لیتر در ژانویه سال جاری میلادی به ۳.۶ رئاس خشمگین هستند.

تامر پس از دیدار و مذاکره فوری با نمایندگان کامیون دارها، با کاهش قیمت سوخت برای ۶۰ روز موافقت کرد.

این اقدام باعث اعتصاب میان کارکنان کمپانی سوختی پتروبراس، بزرگترین کمپانی سوختی برزیل شد.

خوزه دا فونسکا لوپز، رئیس اتحادیه کامیون داران برزیلی گفت که این دیگر کامیون دارهای در حال اعتصاب نیستند که می خواهند دولت برکنار شود، اینها مردمی هستند که چنین خواسته ای دارند. من نمی‌توانم کاری کنم.

این اعتصاب باعث نارضایتی و ناخرسندی مردم برزیل از دولت تامر شده به طوریکه در نظرسنجی اخیری مشخص شد که ۹۵ درصد از مردم بابت رسیدگی تامر به اوضاع موجود رضایت ندارند.

در ایران البته قضیه به شکل مشابهی اتفاق افتاده است، کامیون داران و رانندگان کامیون که از ده روز پیش دست به اعتصاب سراسری زده اند، دلایل اعتصاب خود را پایین بودن نرخ کرایه ها با وجود بالا رفتن هزینه‌های کامیون، بالا بودن کمیسیون بار و قطع یارانه حق بیمه عنوان کردند و اعتصاب رانندگان در حالی ادامه دارد که دولت با افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها موافقت کرده است، ضمن اینکه کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالا در اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه مطالبات کامیون داران و رانندگان در بخش های مختلف دولت در حال پیگیری است، از رانندگان برای ادامه به کار دعوت کرد.

صدای آمریکا در این خصوص نوشت: «با این حال به نظر می رسد که کامیون داران همچنان پیگیر خواسته های خود هستند.»

اتحادیە رانندەھای آمریکا با یک میلیون و ۴۰۰ هزار عضو در آمریکا و کانادا، از اعتصاب سراسری رانندگان زحمتکش و کامیونداران ایران حمایت کرد.

اتحادیه بین‌المللی رانندگان آمریکای شمالی ضمن حمایت از اعتصاب کامیون‌داران ایران ۹ خرداد در نامه‌ای خطاب به دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا نوشته با براداران و خواهران اعتصابی خود در ایران ابراز همبستگی می‌کند.

اعتصاب گسترده رانندگان کامیون در ایران، طی روزهای گذشته موجب کمبود بنزین در شهرهای مختلفی چون شیراز، اصفهان، یزد و بندرعباس شد، اما همزمان گزارش‌‌هایی مبنی بر اسکورت برخی کامیون‌ها توسط ماموران انتظامی و سعی در تامین بنزین این شهرها داشتند که در برخی مناطق توسط رانندگان کامیون از این کار ممانعت به عمل آمد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید