“احکام غیر قانونی علیه فعالین صنفی کارگری و معلم لغو شود”

برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و خوانش قطعنامه کارگران سنندج

جمعی از کارگران خباز سنندج در گرامیداشت روز جهانی کارگر، عصر دیروز پنج‌شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، با برگزاری مراسم و خوانش قطعنامه، خواهان لغو احکام غیر قانونی علیه فعالین صنفی کارگری و معلم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در این مراسم که به مناسبت روز اول ماه می، روز جهانی کارگر، با حضور چهره‌های فعال کارگری و صنفی در محل انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج برگزار شده بود، قطعنامه‌ی مشترکی از سوی «انجمن صنفی معلمان مریوان»، «انجمن صنفی کارگران خبازی‌های مریوان و سروآباد» و «انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه» خوانده شد.

در بخشی از این قطعنامه آمده: “دستمزدها به شدت زیر خط فقر قرار دارد، اخراج و بیکارسازی‌ها شکل سریع‌تری به خود گرفته و پرداخت حداقل دستمزدهای بخور و نمیر به موقع صورت نمی‌پذیرد، تحمیل قراردادهای موقت و سفید امضا بخش دیگری از ده‌ها و صدها مورد از نقض حقوق کارگران است که مدت‌هاست از سوی کارفرمایان و حامیانشان ادامه دارد و هر ساله به عمق و دامنه آن نیز افزوده می‌شود.”

گزارشگر کمپین که خود از فعالین کارگری سنندج است گزارش داده: “در این مراسم ابتدا یکی از کارگران به تشریح وضعیت اقتصادی جهان و بحران کنونی پرداخت. در ادامه، تاثیرات این بحران اقتصادی بر اقتصاد کشور و تاثیرات منفی این وضعیت نامطلوب روی معیشت کارگران سخنانی ایراد کرد، سپس با نگاهی اجمالی به اعتراض کارگران، معلمان و پرستاران جوانب این اعتراضات را مورد بررسی قرار داد. در پایان قطعنامه‌ای که توسط خبازان سنندج و مریوان به مناسبت این روز تنظیم شده بود قرائت شد که با استقبال کارگران روبرو شد.”

متن کامل قطعنامه مشترک کارگران خباز و معلمان سنندج و مریوان که در اختیار «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» قرار گرفته در پی می‌آید.

قطعنامه مشترک کارگران خباز و معلمان به مناسبت اول ماه مه

کارگران، معلمان و مردم شریف ایران!

امسال در شرایطی مراسمات اول ماه مه، روز جهانی کارگر، را پاس می‌داریم که بحران ساختاری سرمایه‌داری از بخش مالی و سیستم بانکی آمریکا بیرون زده و تمام جهان را فراگرفته است. سیاست‌های نئولیبرالی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای برون‌رفت دولت‌های سرمایه‌داری از بحران عملا به بن‌بست رسیده است؛ لاجرم سرمایه‌داری در هراس از انفجار اجتماعی با فروپاشی بازار، نفیر جنگ و فاشیسم را در سراسر جهان علی‌الخصوص منطقه خاورمیانه به صدا درآورده و استعمار نو را بازآفرینی کرده است.

سرمایه‌داری برای نجات خود از بحران از هیچ سبعیت و درندگی علیه توده‌های کارگر و زحمتکش، از کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌دفاع غزه تا جنگ در اوکراین گرفته و حمایت از گروه‌های تروریستی برای کشتار مردم در سوریه، عراق و شمال آفریقا و اخیرا در اتحادی شوم علیه مردم یمن، کوتاهی نمی‌کند و آشکارا کمر به نابودی زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای منطقه بسته‌اند.

این بحران و تبعات ویرانگر آن، گریبان‌گیر زندگی و معیشت کارگران ایران نیز شده است، به طوری که دستمزدها به شدت زیر خط فقر قرار دارد، اخراج و بیکارسازی‌ها شکل سریع‌تری به خود گرفته و پرداخت حداقل دستمزدهای بخور و نمیر به موقع صورت نمی‌پذیرد، تحمیل قراردادهای موقت و سفید امضا بخش دیگری از ده‌ها و صدها مورد از نقض حقوق کارگران است که مدت‌هاست از سوی کارفرمایان و حامیانشان ادامه دارد و هر ساله به عمق و دامنه آن نیز افزوده می‌شود.

کارگران و معلمان در مقابل این وضعیت، دیوار سکوت را شکسته و بر مطالبات برحق صنفی خود در هر شکل ممکن پافشاری کرده‌اند. آنان تولیدکنندگان ثروت و معماران جامعه هستند و حق دارند که از بالاترین استانداردهای زندگی امروزی بهره‌مند باشند.

در روز جهانی کارگر و در راستای تحقق خواست‌های برحق خود، مطالباتمان را به شرح زیر اعلام می‌داریم؛

 

– ما حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگران و معلمان، تجمع، اعتصاب، آزادی بیان و اجرای کامل آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور در مورد کارگران خواستاریم.

– برابری کامل زن و مرد در تمام جوانب زندگی اجتماعی و اقتصادی و لغو کلیه قوانین تبعیض‌آمیز علیه آنها.

– اعلام اول ماه مه به عنوان روز تعطیل در تقویم رسمی کشور و برداشتن هرگونه ممنوعیت و محدودیت در برگزاری مراسم مستقل این روز.

– لغو کلیه احکام غیر قانونی زندان، شلاق، تبعید و… علیه فعالین صنفی کارگری و معلم.

– ممنوعیت کار کودکان، حق تحصیل رایگان برای کودکان ایرانی و اتباع خارجی.

– توقف اخراج و بیکارسازی‌ها، لغو کلیه قراردادهای موقت و سفید امضا و بازبینی وضعیت نامطلوب شرایط کاری کارگران و معلمانی که طرف قرارداد آنان کارفرمای خصوصی است.

– به استناد قانون کار افزایش دستمزد کارگر هیچ ربطی به نرخ نان و یا هر کالای دیگری ندارد، هرگونه تبلیغات توسط رسانه‌های دولتی در این مورد را محکوم می‌کنیم.

– تعیین دستمزد ۷۱۲ هزار تومانی از سوی شورای عالی کار را تحمیل مرگ تدریجی بر میلیون‌ها کارگر دانسته و خواهان افزایش دستمزد متناسب با تورم موجود در جامعه می‌باشیم.

– ما ضمن رد جلسات سه جانبه برای تعیین دستمزد کارگران، خواهان تعیین دستمزدها با حضور نماینده منتخب کارگران هستیم.

– ما با اعلام پشتیبانی از اعتراضات برحق کارگران، معلمان، پرستاران و… حمایت قاطع خود را از ایجاد تشکل‌های سراسری مستقل، که بتواند این اعتراضات را به صورت متحدانه و یکپارچه رهبری کند اعلام می‌نماییم.

– ما کارگران و معلمان جنگ‌افروزی دول غربی و متحدین منطقه‌ای آنان را محکوم و خواستار پایان دادن به هر گونه تبلیغات جنگ‌افروزی هستیم.

 

گرامی باد اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) روز جهانی کارگر

انجمن صنفی معلمان مریوان

انجمن صنفی کارگران خبازی‌های مریوان و سروآباد

انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل