تعیین وقت پرونده جدید نازنین زاغری؛ سازمان عفو بین‌الملل: «نازنین زاغری را آزاد کنید»

سازمان عفو بین‌الملل، ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ درصفحه توئیتر خود، در فراخوانی به مناسبت هفتصد و نود و پنجمین روز زندانی شدن نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی زندانی در ایران، خواستار آزادی وی از زندان اوین شد.

این نهاد حقوق بشری در متن کمپین آزادی نازنین زاغری به وضعیت ناگوار او در زندان و مشکلات سلامتی وی اشاره کرده و حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را خطاب قرار داده است.

گفتنی است از سوی دیگر، موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران، از تعیین وقت برای پرونده اتهام‌های جدید علیه نازنین زاغری رتکلیف در دادگاه و ارسال کیفرخواست آن خبر داده است.

 موسی غضنفرآبادی به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، گفت: «این پرونده تعیین وقت شده اما اطلاع ندارم دادگاه چه تاریخی را برای برگزار جلسه در نظر گرفته است.»

 غضنفرآبادی پیشتر گفته بود که اتهام‌های جدید علیه زاغری «امنیتی» است. نازنین زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز به اتهام توطئه برای سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی به پنج سال زندان محکوم شده است. او این اتهام را رد کرده است.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی – بریتانیایی، شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ مجدد در دادگاه انقلاب به اتهامات جدیدی روبرو شده است و در دادگاه انقلاب شعبه ۱۵، اتهام جدید تبلیغ علیه نظام، از سوی قاضی صلواتی به او تفهیم شد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، پیش از این در پاسخ به این پرسش رادیو فردا که هر دو دولت بریتانیا و ایران ارتباط بین پرونده همسرش و بدهی یادشده را تکذیب می‌کنند گفته بود: آنها تکذیب می‌کنند ولی «پیامی که از قوه قضائیه می‌گیریم، یا از دفتر دادستان و قاضی پرونده، نشانگر این است که آزاد شدن نازنین به‌طور قطع با پرداخت این بدهی در ارتباط است».

ماجرای این بدهی لندن به حدود چهل سال قبل بازمی‌گردد که دولت وقت ایران برای خرید ۱۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن، مبلغ ۶۰۰ میلیون پوند به بریتانیا پرداخت. بریتانیا تا پیش از بهمن ۱۳۵۷ تعداد ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد اما پس از وقوع انقلاب، فروش اسلحه به ایران را متوقف کرد.

نازنین زاغری‌ رتکلیف، که تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی دارد و برای بنیاد تامسون رویترز (بنیاد خیریه وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کند،‌ روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران بازداشت شد. به گفته همسر نازنین زاغری‌-رتکلیف،وی همراه با فرزند خردسالش  گابریلا برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود.

سپاه استان کرمان در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۵ با تایید بازداشت خانم «زاغری‌ رتکلیف» ، او را متهم کرد که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری از سال ۲۰۱۶ کارزاری را برای آزادی او به راه انداخت که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. مشخص نیست که شرایط کنونی روابط ایران با کشورهای غربی بر سر برجام چه تاثیری می تواند بر پرونده وی داشته باشد با این حال طرح اتهام جدید علیه او نشان می دهد که احتمالا مقامات قضایی ایران در پی افزایش محکومیت او هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید