مرگ سه کولبر طی دو روز گذشته/ طی ده روز گذشته دست کم هشت کولبر کُرد با شلیک مستقیم کشته و یا زخمی شدند

تصویر آرشیو

سه‌ کولبر کُرد در پاوه‌، پیرانشهر و سردشت در دو روز گذشته‌ بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزی و یا سقوط از ارتفاع جان خود را ازدست داده اند. همچنین در هفته دوم خردادماه ۱۳۹۷ نیز پنج کولبر کُرد با شلیک مستقیم از سوی نیروهای مرزبانی کشته و یا زخمی شدند.

صبور قادری، کولبر۴۷ ساله اهل روستای نجار پاوه بە دلیل سقوط از ارتفاعات صعب‌العبور مرزی  شهرستان پاوه در روز جمعە ١٨ خرداد ۱۳۹۷، جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر پنج‌شنبه هفدهم خردادماه، با تیراندازی ماموارن پاسگاه کپران سردشت در نزدیکی روستای ملاشیخ،  به سوی کولبران  یک کولبر جوان به نام اسکندر.ف فرزند حمزه کشته شد.

در مورد مشابهی دیگر نیز سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد هم نیروهای مرزبانی در منطقه «میرگه چکو» در نزدیکی روستای زیوکه و ماشکان از توابع پیرانشهر بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه شلیک مستقیم «اسعد حسن‌زاده» فرزند خلیل جان خود را از دست داده است.

گزارش شده، جنازه‌ی این کولبر پس از انتقال به سردخانه‌ی بیمارستان پیرانشهر به خانواده‌اش تحویل داده شده است.

در هفته دوم خردادماه ۱۳۹۷، پنج کولبر کُرد با شلیک مستقیم از سوی نیروهای مرزبانی کشته و یا زخمی شدند. کمال محمدی، کولبر کُرد ساکن روستای سوار از توابع بانه در پی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی هنگ مرزی سراب در روز ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ کشته شده است.

گزارش شده بود، این کولبر کُرد به دلیل شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله در دم کشته شده و جنازه‌ی وی به بیمارستانی در شهر سلیمانیه  در اقلیم کردستان عراق انتقال یافته است.

روز سه‌شنبه هشتم خردادماه، یک کولبر کُرد به نام سلیم خلیلی از اهالی منطقه دشت بیل از توابع اشنویه نیز در نتیجه شلیک مستقیم نظامیان حکومتی به شدت زخمی شد.

دو کولبر کُرد دیگر به نام‌های خلیل فرخی ٣٢ ساله اهل روستای درو از توابع اشنویه و سیروان مرادی اهل روستای کانی رش از توابع اشنویه در شامگاه روز دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷  با شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران در ارتفاعات سپی ریز به شدت زخمی و یک کولبر دیگر به نام ریبوار مرادی ٢٨ ساله اهل روستای کانی‌رش و برادر سیروان مرادی در پی شلیک نظامیان حکومتی جان خود را از دست داد بود.

طی سال ۱۳۹۶ تعداد زیادی از هموطنانی که ناچارا به کولبری می‌پردازند، کشته یا زخمی شده‌اند. رسانه‌های حقوق بشری کردستان ایران گزارش داده‌اند، “طی سال گذشته(۱۳۹۶) دست کم ۲۲۷ کولبر کشته و زخمی شده‌اند.”

تعدادی از این کولبران توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی و انتظامی کشته یا به دلیل عبور از مسیرهای صعب‌العبور دچار سانحه شده‌اند.

از مجموع ۲۲۷ کولبری که قربانی شده‌اند، دست‌کم ۷۳ تن کشته و ۱۵۴ کولبر زخمی شده‌اند. عمده‌ی این کولبران در اثر شلیک نیروهای مرزبانی آسیب‌های جدی دیده‌اند و‌ عده‌ای هم دچار مخاطرات طبیعی، گیرافتادن در سرما و برف، سقوط از ارتفاعات و بلندی‌ها شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید