سها ایزدی دانشجوی بهایی از تحصیل محروم شد

سها ایزدی، دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه زنجان در اسفند ۱۳۹۶ به دلیل «بهایی بودن» از دانشگاه اخراج شده است.

سها ایزدی، متولد سال ۱۳۷۶، در سال ۱۳۹۴ در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان پذیرفته شد. او با گذراندن ۱۵۰ واحد تحصیلی و در شرایطی که تقریبا یک سال بیشتر از پایان تحصیلش نمانده بود از این دانشگاه در اسفند ۹۶ اخراج شد.

یک منبع مطلع درباره نحوه اخراج او از دانشگاه به کمپین حقوق بشر در ایران گفته: «روز ۲۳ اسفند و در زمان امتحانات پایان فصل زمستان، مسولان بخش آموزش دانشگاه با خانم ایزدی تماس گرفتند و به او اطلاع دادند که نامه‌ای از سوی گزینش اخلاقی سازمان سنجش به دست آنها رسیده که به واسطه این نامه او قادر به ادامه تصحیل نیست. نام او از لیست دانشجویان دانشگاه حذف شد و پس از آن دسترسی‌‌اش به سایت دانشگاه هم مسدود شد.»

این منبع به کمپین گفت پس از پیگیری‌های سها ایزدی، مسوولان دانشگاه به او گفته‌اند تنها راه بازگشت به دانشگاه ترک مذهب بهاییت است و او باید به صورت کتبی به مسوولان دانشگاه اعلام کند که بهایی است.

به گفته این منبع مادر و پدر سها ایزدی نیز به دلیل بهایی بودن به مدت چند سال از شرکت در کنکور سراسری منع شدند و پس از آن نیز با نقض پرونده مواجه شده‌ و نهایتا اجازه تحصیل در دانشگاه نیافتند.

نقص در پرونده عبارتی است که شهروندان بهایی در زمان اعلام نتایج کنکور در سایت‌های تحصیلی با آن روبه‌رو می‌شوند و پس از آن اجازه ثبت‌نام برای ترم و ورود به دانشگاه را نمی‌یابند.

علیرغم تاکید قانون اساسی ایران بر حق تحصیل، محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها بر اساس یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (نهادی با هدف اسلامی کردن دانشگاه‌ها) انجام می‌شود که به تایید علی خامنه‌ای رهبر ایران هم رسیده است. در بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در اسفند ماه ۱۳۶۹ که به تایید علی خامنه‌ای، رهبر ایران رسیده، آمده است: «در دانشگاه‌ها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهایی‌اند از دانشگاه محروم شوند.»

جلوگیری از تحصیل شهروندان بهایی و یا اخراج آنان در هنگام تحصیل در همه سال‌های پس از انقلاب فرهنگی درایران در سال ۱۳۵۹ ادامه داشته است. دستگاه امنیتی ایران حتی با دانشگاه مستقل و اینترنتی شهروندان بهایی نیز مخالفت کرد و پس از انحلال این دانشگاه استادان آن را به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرد.

قوه قضائیه ایران در آبان ماه ۱۳۹۶ سه دانشجوی بهایی را پس از محرومیت از تحصیل، به پنج سال زندان محکوم کرد. این دانشجویان به دلیل اعتراض به اخراج و تبعیض و نوشتن نامه به رئیس جمهور ایران به نشر اکاذیب و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی محکوم شدند.

این در حالی‌ست که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جلسه شورای روابط خارجی در نیویورک روز چهارم اردبیهشت ماه گفت بهایی بودن در ایران جرم نیست. آقای ظریف همچنین گفت در ایران کسی به دلیل «بهایی بودن و یا اعتقاد نداشتن به خدا» به زندان نمی‌رود.

محمد جواد ظریف در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان می‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید