عفو بین‌الملل: بازداشت نسرین ستوده مدافع برجسته حقوق بشر ظالمانه است

عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای در روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، اعلام کرد: «بازداشت نسرین ستوده، یکی از وکلای برجسته مدافع حقوق بشر، یک حمله بی‌رحمانه به مدافعان حقوق بشر شجاع و توانمند در ایران است.»

بر اساس گفته‌های همسر نسرین ستوده، رضا خندان، او صبح چهارشنبه ۲۳ خرداد در تهران بازداشت و به دادسرای اوین منتقل شده است. رضا خندان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «من و تو» یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور، گفت: «به نسرین ستوده گفته شده “برای حکم پنج سال زندان بازداشت شده است”. حکمی که نه او و نه نسرین ستوده از آن هیچ اطلاعی نداشته‌اند.»

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل گفت: «نسرین ستوده زندگی خود را برای دفاع از حقوق بشر در ایران اختصاص داده است. او جوایز بین‌المللی را به دست آورده است، اما به خاطر شجاعتش هزینه‌های زیادی پرداخته است، از جمله سه سال سپری کردن زندان. بازداشت امروز او آخرین نمونه از تلاش‌های مخرب مقامات ایران برای متوقف کردن او از انجام کار مهمش به عنوان یک وکیل است.»

عفو بین‌الملل از مقامات ایران می‌خواهد که نسرین ستوده را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند. هر گونه کوتاهی در این زمینه باید از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شود.

لینک بیانیه عفو بین‌الملل به انگلیسی

گفتنی است، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ضمن انتشار خبر کوتاهی از بازداشت نسرین ستوده، در فیس‌بوک شخصی خود، نوشت: «من یک بار به بازجویان در اتاق بازجویی گفتم: “شما از کل کارهایی که یک حکومت باید برای کشورش انجام دهد؛ فقط یکی را بلدید؛ آن هم آدم گرفتن.”
ساعتی پیش نسرین در خانه بازداشت و به دادسرای اوین منتقل شد».

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید