ایران یکی از پنج زندان بزرگ برای روزنامه‌نگاران است

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

عیسی بازیار: مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۳، با قطعیت آرا سوم ماه می را «روز آزادی مطبوعات» نامید و اجرای اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر را برای دولت‌ها الزامی دانست.

اصل ۱۹ «اعلامیه جهانی حقوق بشر» می‌گوید: “هر انسان حق آزادی عقیده، بیان و ابراز نظر دارد، و این حق شامل داشتن و نگهداشتن عقاید، بدون هرگونه مداخله (از سوی دیگران) و نیز جستجو کردن، دریافت، بهره‌گیری و بهره‌رسانی (انتشار) اطلاعات و عقاید از طریق رسانه‌ها، صرف‌نظر از مرزهای جغرافیایی است.

«سازمان ملل متحد» امروز سوم می‌، از «روز جهانی آزادی مطبوعات» تجلیل می‌کند. دفتر سیاسی سازمان ملل (یونیما) امروز پیام‌ «بان کی مون» و «زید رعدالحسین» کمیسر عالی حقوق بشر را منتشر کرد. در این پیام بر آزادی مطبوعات در همه دنیا برای اجرای دموکراسی تاکید شده است.

ایران، عراق و سوریه در پایین‌ترین رتبه از لحاظ آزادی بیان و آزادی مطبوعات قرار دارد.

آخرین گزارشی که در این باره از سوی «سازمان گزارشگران بدون مرز» تهیه شد (ماه فوریه)، ایران در میان ۱۸۰ کشور، در مقام ۱۷۳ از نظر رتبه‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها قرار گرفت.

در این گزارش تصریح شده که رتبه ایران از سال ۲۰۰۲، مرتب در حال سقوط بوده اما در سال ۲۰۱۴، نسبت به سال قبل از آن تغییری نکرده است.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آمریکایی در نیویورک گفت: “در ایران کسی به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌شود.”

وی همچنین گفته: “کسانی که دست به جرم می‌زنند و قوانین کشور را زیر پا می‌گذارند، نمی‌توانند پشت عنوان‌هایی مانند روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی پنهان شوند.”

و این در حالی است که بسیاری از روزنامه‌نگاران، تنها به خاطر ابراز عقیده و یا اعتراض به شرایط موجود در جامعه، به زندان افتادند و حبس‌های طولانی را متحمل شده‌اند.

سازمان «خانه آزادی» در گزارشی که دهم اردیبهشت‌ماه منتشر شد، اعلام کرد که ایران از نظر آزادی مطبوعات در میان ۱۹۹ کشور، در رتبه ۱۹۱ قرار گرفته است.

براساس گزارش این سازمان، ایران جزو کشورهایی است که بیش‌ترین روزنامه‌نگار را در زندان دارد.

هم‌اکنون دست‌کم ۱۶ روزنامه‌نگار در ایران، تنها به دلیل روزنامه‌نگاری در زندان هستند که ۱۵ تن از آن‌ها در زمان ریاست جمهوری «احمدی‌نژاد» و یک روزنامه‌نگار ایرانی- امریکایی (جیسون رضاییان) در دولت روحانی به زندان افتاده‌اند و همین امر ایران را در رتبه هفتم و در قعر جدول، در میان بد‌ترین کشور‌ها از لحاظ آزادی مطبوعات قرار داده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید