پاسخ فدریکا موگرینی، به نامه‌ی مادر رامین حسین‌پناهی

دنیس چایب، معاون فدریکا موگرینی، به نامه‌ی دایه شریفه (شریفه زرینی) مادر رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، پاسخ داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دنیس چایب، معاون فدریکا موگرینی، از طرف مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پاسخ به دایه شریفه مادر رامین حسین پناهی ضمن ابزار تشکر، گفت: «ما اخیرا با توجه به محکومیت ایشان به مجازات اعدام، نگرانی هایی خود را با مقامات ایرانی مطرح کرده ایم. من از این فرصت استفاده می کنم و به اطلاع شما می رسانم که اتحادیه اروپا همچنان در مورد وضعیت غالب حقوق بشر در ایران، از جمله شرایط اقلیت های قومی و مذهبی، نگران است.»

فدریکا موگرینی، از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ با رای رهبران اروپا برای دوره‌ای پنج ساله به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزیده شده است.

متن نامه، به دایه شریفه به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ادامه آمده است:

خانم شریفه زرینی عزیز
از نامه شما به نماینده عالی / معاون رئیس جمهور کمیسیون اروپا، فدریکا موگرینی، که در آن پرونده فرزندتان رامین حسین پناهی را مطرح کردید متشکرم.

نماینده عالی و معاون رئیس جمهور کمیسیون اروپا، موگرینی از من خواست به شما پاسخ دهم . من مایل هستم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا به خوبی از وضعیت آقای حسین پناهی آگاه است و از نزدیک اخبار آن(او) را دنبال میکند. ما اخیرا با توجه به محکومیت ایشان به مجازات اعدام، نگرانی هایی خود را با مقامات ایرانی مطرح کرده ایم. من از این فرصت استفاده می کنم و به اطلاع شما می رسانم که اتحادیه اروپا همچنان در مورد وضعیت غالب حقوق بشر در ایران، از جمله شرایط اقلیت های قومی و مذهبی، نگران است.
حقوق بشر مو ضوع اصلی از درگیری ما با ایران بوده است و ما هرگز ازمطرح کردن مسایل حقوق بشر با ایران خودداری نکردیم. ما همچنان در هر دو طرف در ارتباطات دوجانبه و در مجمع چند جانبه این کاررا ادامه خواهیم داد.
ارادتمند شما،

دنیس چایب

‏Dear Mrs Sharifa Zarini,

‏Thank you for your letter to the High Representative/Vice President of the European Commission Federica Mogherini , in which you raise the case of your son Ramin Hossein Panahi. The HRVP Mogherini has asked me to reply on her behalf.
‏I wish to assure you that the European Union is well aware of the situation of Mr Panahi and has been following it closely. We have recently raised concerns with the Iranian authorities in the context of his conviction to the death penalty.

‏I take this opportunity to inform you that the EU remains concerned about the prevailing situation of human rights in Iran, including the condition of ethnic and religious minorities. Human rights has been a core element of our engagement with Iran and we have never refrained from raising human rights issues with Iran. We will continue doing so both in our bilateral contacts and in multilateral fora.

‏Yours sincerely,

متن نامه‌ی مادر رامین حسین پناهی به فدریکا موگرینی را از اینجا بخوانید.

پیش از این شریفه زرینی، مادر رامین‌حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، طی نامه‌ای به شیرین عبادی و چند نهاد حقوق بشری، نگرانی عمیق خود را نسبت به اعدام پسرش اعلام کرده بود.

گفتنی است، رامین حسین پناهى فعال سیاسی در تاریخ ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادى و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، مجددا، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم به تایید رسید.

در مورخ ٢٧ اردیبهشت ٩٧ پس از مراجعه  حسین احمدی نیاز وکیل پرونده رامین حسین پناهی جهت اطلاع از دریافت آخرین وضعیت حقوقی موکلش به وی اعلام شده که پرونده رامین حسین پناهی از شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور برگشته و جهت اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شده است.

در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرده و وکیل این زندانی سیاسی کُرد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه تلقی کرده بود.

در همین رابطه تاکنون چندین هزار نفر از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین بالغ بر ۳۲ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین پناهی شده‌اند. همچنین ۲۴ نهاد فعال مدنی و حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو فوری حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند.

پیش از این شماری از فعالین سیاسی و مدنی کُرد با انتشار  بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محکوم بە اعدام دست بە اعتصاب غذا زده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کرد ایرانی شد. بر اساس این اطلاعیه حکم صادر شده برای رامین حسین‌پناهی به دنبال یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه «ناپدیدشدن اجباری» صادر شده است. این سازمان تاکید کرده است مقامات امنیتی و قضایی در اقدامی تلافی‌جویانه رامین حسین‌پناهی را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند و محکومیت و مجازات او مغایر با قوانین بین‌المللی است و باید لغو شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید