وکیل مدافعان ۵ نفر از فعالان دانشجویی بازداشتی، از طرف قاضی اجازه دفاع ندادند

 وکیل مدافع چند تن از دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات دی ماه ۹۶ از ارائه درخواست تجدیدنظر نسبت به احکام صادر شده برای موکلانش خبر داد.

امیر رئیسیان به ایسنا گفت که وکالت ۵ نفر از فعالان دانشجویی که در اعتراضات دی ماه سال ۹۶ بازداشت شده‌اند را عهده دار است و به احکام صادره برای این افراد اعتراض کرده است.

وی افزود: احکام صادر شده برای این دانشجویان متفاوت است. اینجانب وکالت تعدادی از این افراد را برعهده دارم که تمایلی به رسانه‌ای شدن نام خود ندارند.

رئیسیان گفت: از طرف دیگر علی‌رغم قبول وکالت تعدادی از این افراد از طرف قاضی  اجازه دفاع ندادند و گفتند که وکیل نمی‌پذیرند. در نتیجه دفاعیات خود را در دادگاه تجدیدنظر ارائه خواهم داد.

وکیل مدافع چند تن از دانشجویان بازداشت شده ضمن تفکیک عناوین اتهامی دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات دی ماه ۹۶ مبنی بر اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام برای تعدادی و تبلیغ عیله نظام برای تعدادی دیگر، گفت: یکی از این دانشجویان که برای اولین بار این اقدام را انجام داده است به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است. فرد دیگر نیز به همان اتهام یعنی تبلیغ علیه نظام با قید تکرار جرم و با تشدید به یک سال و نیم حبس محکوم شده است.

از میان بیش از صد دانشجوی بازداشت شده در دی ماه ۱۳۹۶ که اغلب پس از چند هفته بازجویی بدون حضور وکیل در سلول‌های انفرادی، با قرار تامین آزاد شدند، تا کنون احکام تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران صادر شده و بقیه در نوبت محاکمه و یا در انتظار صدور حکم به سر می‌برند.

بنا به احکام صادر شده، سینا عمران به هشت سال، علی مظفری هشت سال، لیلا حسین‌زاده شش سال، محسن حق‌شناس دو سال و سینا ربیعی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. دادگاه خروج این دانشجویان از کشور را به مدت دو سال منع کرده و سینا عمران و علی مظفری، علاوه بر حبس و ممنوعیت خروج، به دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ممنوعیت حضور در اینترنت نیز محکوم شده‌اند.

۶۳ تشکل دانشجویی در بیانیه‌ اعتراضی خود از انفعال وزارت علوم در قبال بازداشت دانشجویان انتقاد کرده و احزاب و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را به دلیل اشتغال به باندبازی و بی‌اعتنایی به سرنوشت دانشجویان، مسئول دانسته است: «احزاب اصلاح‌طلب و نمایندگان بی‌اعتنای لیست امید، با تکیه بر «لزوم پذیرش وضع موجود» و تن دادن به گزینهٔ تحمیلی بر گزینهٔ پیش‌نهادی دولت متحد شدند. امروز آنان باید پاسخ‌گوی انفعال وزارت علوم در رابطه با دستگیری دانش‌جویان و صدور احکام چندین سالهٔ آنان باشند. آنانی که از امید فقط نامش را به یدک می‌کشند و تنها مشغول باندبازی و زد و بندهای پشت پرده هستند، چه می‌دانند هشت سال حبس برای دانش‌جوی بیست و دوساله چه معنایی دارد؟»

۶۳ تشکل دانشجویی در پایان بیانیه هشت مطالبه را مطرح کرده‌اند که آزادی دانشجویان بازداشت شده، لغو احکام قضایی و شفاف‌سازی دولت و مجلس از آن جمله است.

«آزادی بی‌قید و شرط دانش‌جویان بازداشتی و مختومه‌شدن پرونده آن‌ها در نهادهای خارج از دانشگاه، لغو احکام قضایی صادره علیه دانش‌جویان، امکان ادامهٔ تحصیل دانش‌جویانی که احکام قضایی دارند، پی‌گیری وزیر علوم و اطلاع‌رسانی صریح و شفاف در این رابطه، تجدید نظر وزارت علوم در عملکرد حراست دانشگاه‌ها، شفاف‌سازی وزارت اطلاعات درباره نقش ایشان در رابطه با بازداشت‌ها، پی‌گیری وضعیت دانش‌جویان توسط نمایندگان مجلس از جمله کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون قضایی و کمیسیون آموزش و پی‌گیری وضعیت احکام دانشجویان توسط دولت و گزارش منظم از وضعیت دانش‌جویان» مطالباتی است که در بیانیه تشکل‌های دانشجویی بر آن تاکید شده است.

اگر چه اغلب دانشجویان بازداشت شده در دی ماه، فعلا، با قرار وثیقه یا کفالت و تا زمان صدور حکم قطعی، در بیرون زندان به سر می‌برند اما منابع دانشجویی از بازداشت مجدد یاشار توحیدی، دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات خبر داده‌اند. یاشار توحیدی، ۲۱ ساله در دی ماه سال گذشته (۹۶) به همراه سایر دانشجویان بازداشت شد و پس از یک هفته با قرار کفالت آزاد شد اما به گزارش شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، مجددا در ۲۰ خرداد ۹۷ بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یاشار توحیدی دانشجوی رشته هوا فضای دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران  ۱۱ تیر ۱۳۹۷ با تامین وثیقه ۵۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دوران مبارزات انتخاباتی اش گفت:قرار است دانشگاه را به جای امنیتی کردن، برای استاد و دانشجو امن کند، روحانی در مراسم معرفی وزیر آموزش و پرورش جدیدش به مجلس در هفتم آبان ۱۳۹۶ نیز دوباره بر دانشگاه امن به جای دانشگاه امنیتی تاکید کرد و گفت:‌«هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رییس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»

منابع

خبرگزاری ایسنا، کمپین حقوق بشر در ایران و انصاف نیوز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید