محمدصالح احمدی از فعالان محیط زیست آزاد شد

محمدصالح احمدی، از فعالان محیط زیست بازداشتی اهل جناح استان هرمزگان، که به همراه چند تن دیگر به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، تا زمان برگزاری دادگاه، آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمدصالح احمدی، از فعالان محیط زیست بازداشتی اهل جَناح از توابع بستک در استان هرمزگان، که ۹ اردیبهشت ماه ۹۷، بازداشت شده بود، دوشنبه ۱۱ تیرماه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شد.

زهرا کشوری، خبرنگار حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی در توئیتی از آزادی این شهروند اهل هرمزگان خبر داد اما به نحوه آزادی این فعال محیط زیستی اشاره‌ای نکرده است.

در اردیبهشت ماه سال جاری تنها طی دو روز بیش‌ از ۴۰ تن از فعالان محیط زیست استان هرمزگان و دو محیط‌بان در بندرلنگه بازداشت شدند و محمدصالح احمدی از جمله افرادی بود که حدود ۱۰ روز پیش از این ۴۰ تن در هرمزگان بازداشت شد.

خانواده های بسیاری از این افراد بازداشتی به دلیل تهدیدهای صورت گرفته از سوی نیروهای امنیتی و قوه قضائیه، حاضر به اطلاع رسانی، در مورد نزدیکان خود نیستند، به همین دلیل از اسامی دقیق و آخرین وضعیت بسیاری از بازداشت شده‌ها اطلاع درستی در دست نیست، اما طی گزارشی در ملاقاتی که اخیرا عده ای از خانواده‌ها با بازداشتیان داشتند، متوجه شکستی دندان و کبودی و زخم روی بینی و صورت برخی از آنها شده‌اند.

تاکنون عارف و محمد زارع، از فعالان محیط‌زیست شهر گناوه و بستک که اواخر بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شده بودند، ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ با قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و مرتضی آریانژاد عکاس و فعال محیط زیست استان هرمزگان یکی دیگر از فعالان حوزه محیط زیست که اواخر بهمن ۱۳۹۶ بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ با قید وثیقه آزاد شده است.

علیرضا فرهادزاده مستندساز محیط زیست و حیات‌وحش، هم که ۷ اسفند ۱۳۹۶ در بندرعباس توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود، شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، با قید وثیقه، از زندان اوین، آزاد شده است.

حسن راغ یکی دیگر از فعالان محیط زیستی و محیط بان در هرمزگان که وظیفه‌اش آبرسانی به آبشخورهای حیات وحش در جنوب ایران بود سه شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ بعد از ۱۲۵ روز حبس به قید وثیقه آزاد شده است.

موضوع بازداشت فعالان محیط زیست، پس از انتشار خبر مرگ کاووس سید امامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط در بازداشتگاهی در ایران به رسانه‌ها راه یافت. یک‌روز پس از انتشار این خبر از سوی خانواده سید امامی، دادستان تهران با تایید مرگ این استاد دانشگاه در بازداشتگاه، علت مرگ را خودکشی اعلام کرد.

اما پیام درفشان، وکیل خانواده کاووس سیدامامی، چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷، از علت مرگ این فعال محیط زیستی  به علت خفگی در زندان خبر داد و گفت: «گزارش نهایی پزشکی قانونی درباره علت مرگ کاووس سیدامامی وصول شده و در این گزارش آمده که جای کبودی دور گردن وی وجود دارد».

این وکیل دادگستری  گفته بود “پزشکی قانونی در گزارش خود علت مرگ را خفگی و فشار بر روی گردن اعلام کرده است” وی اضافه کرد: «در فیلمی که به ما نشان دادند، دوربین آن قسمتی را که مرگ اتفاق افتاده است، نشان نمی دهد.”

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود که ۴ بهمن ۱۳۹۶، از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد و ۱۹ بهمن‌ماه، خانواده‌اش، از مرگ او با عنوان «خودکشی» مطلع شدند.

رامین سیدامامی فرزند کاووس سیدامامی، خواننده‌ای که با نام کینگ‌رام در میان ایرانیان شناخته می‌شود، یکی از اولین افرادی بود که دلیل اعلام شده از سوی مسئولان قضایی یعنی خودکشی را باور نکردنی خواند. این خواننده روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ در اینستاگرام و توییتر خود نوشت: «خبر مرگ پدرم، کاووس سید امامی، برایم باور کردنی نیست. کاووس در ۴ بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم، مریم ممبینی، را جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده.. هنور باور نمی‌کنم. نمی‌کنیم.»

گفتنی است، پس از انتشار خبر خودکشی کاووس سیدامامی، خانواده این فعال محیط زیستی، صبح روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، قصد خروج از کشور را داشتند، که ماموران گیت امنیتی فرودگاه امام خمینی تهران با ضبط پاسپورت مریم ممبینی همسر کاووس سید امامی از خروج وی، جلوگیری کردند و تنها به رامین و مهران، دو پسر کاووس سیدامامی اجازه خروج از ایران را دادند. به دنبال این اقدام مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی به دلیل فشارهای روحی شدید، در بیمارستان بستری شد.

کاووس سیدامامی، سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی، کارکنان و مدیران موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» هستند که چهارم و پنجم بهمن ماه ۱۳۹۶ بازداشت شدند. خبر بازداشت آنها به دلیل فشارهای امنیتی بر خانواده های شان مسکوت ماند، اما با جان باختن کاووس سیدامامی در زندان اوین، اسامی برخی از بازداشت شدگان به رسانه ها راه یافت.

از فعالان محیط زیست بازداشتی بیشتر بخوانید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید