گزارشی از بازداشت و تهدید گسترده فعالان مدنی اردبیل

کیومرث اسلامی، فعال مدنی شهر پارس‌آباد موغان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کیومرث اسلامی، نویسنده و از فعالان مدنی پارس آباد موغان یکی از شهرهای مرزی ایران در استان اردبیل، چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

در روزهای اخیر ۱۵ نفر از فعالان مدنی تُرک (آذری) در شهر اردبیل از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند و ده‌ها تن نیز مورد تهدید قرار گرفتند.

عباس لسانی، فعال مدنی ساکن اردبیل، دوشنبه ۱۱ تیر۱۳۹۷، در محل کارش از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شد و تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی از وی در دست نیست.

عسگر اکبرزاده، علی واثقی، سعید صادقی فر، مرتضی محمدی، مجتبی عبدلی، مرتضی پروین ، مجتبی پروین، رحیم غلامی، رحیم نوروزی، عبداله و مهدی هوشمند از جمله افرادی هستند که طی روزهای اخیر بازداشت شده اند.

بنا بر اخبار ارسالی به کمپین، دادگاه ۵ تن از افراد بازداشتی به نام های رحیم غلامی، عسگر اکبرزاده، علی واثق ، سعید صادقی فر و مهدی هوشمند به اتهام تشکیل گروه علیه نظام و امنیت ملی در دادسرای شعبه ۱۲ اردبیل به ریاست دادیار سیفی برگزار شد و دستگیر شدگان با دستور دادیار روانه زندان اردبیل شدند.

همینطور در خبری دیگری جعفر رستمی و ابراهیم نوری از فعالان حرکت ملی آذربایجان در تهران روز دوشنبه ۱۱ تیرماه بازداشت شده اند.

ابراهیم نوری طی تماسی با فرج نوری برادر خویش اعلام نمود که توسط نیروهای امنیتی بدون حکم قضایی بازداشت و فعالا در بند ۲۰۹ زندان اوین سلول انفرادی نگهداری می شود .

اداره اطلاعات تبریز در اقدامی وسیع سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷ بیش از ۵۰ تن از فعالان مدنی را احضار و مورد بازجویی قرار داده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «روزهای دوشنبه ۱۱ تیر و سه شنبه ۱۲ تیرماه، اداره اطلاعات تبریز بیش از ۵۰ نفر از فعالین ملی و مدنی این شهر را به صورت حضوری و یا طی تماس تلفنی احضار و در مکان نامعلومی به مدت چند ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار داد.»

این منبع مطلع در ادامه افزود: «در جریان بازجویی‌ها، از آنها خواسته‌اند در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر در قلعه بابک حضور نیابند و از همه کسانی که احضار شده اند تعهدی نیز مبنی بر عدم حضور در مراسم قلعه بابک با فشار دادستان تبریز گرفته شده است.»

اسامی تعدادی از احضار شدگان که تا این لحظه هویتشان احراز شده است بدین شرح است:

اشکان سعادت مهر
رامین جبرائیلی
ناصر علی رضایی
احمد حبیبی
یونس زارعیون
رشید دانشجویی
رحیم ساسانی
سیامک کوشی
سجاد بوداغی
ابوالفضل جانی

بنابه گفته منابع مطلع علت احضارهای گسترده در شهر تبریز در ارتباط با فراخوان برخی فعالان مدنی آذربایجان جهت اجرای مراسم ملی همزمان با سالروز تولد بابک در قلعه بابک( بذ) و فشار وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه تهران برای جلوگیری از اجرای آن می باشد.

برخی سازمان های حقوق بشری دلیل این بازداشت ها را فرا رسیدن گردهمایی سالانه قلعه بابک که ۱۴ و ۱۵ تیر ماه هر سال برگزار می شود عنوان کرده اند.

هر ساله طی برگزاری این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی ترک (آذری) از سوی نیروهای امنیتی به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت می‌شوند.

اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی ایران تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، را  آزاد اعلام کرده است‏.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران تُرک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان تُرک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می‌دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید