عفو بین‌الملل: «نظام کیفرى ایران وحشى‌گرى را تبدیل به قانون کرده است»

تصویر مربوط به شلاق خوردن جوان کاشمری در ملا عام

حکم شلاق یک مرد جوان در کاشمر به علت نوشیدن مشروبات الکلی در سال ۱۳۸۵، پس از ۱۲ سال سه شنبه ۱۹ تیر ۹۷ در میدان “نیازمند” کاشمر اجرا شد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به اجرای حکم شلاق این جوان در ملاء عام اعتراض کرد و در همین خصوص بیانیه‌ای منتشر نمود:

مقامات قضایی ایران روز سه شنبه یک مرد جوان را به اتهام نوشیدن مشروبات الکلی در سن ۱۴یا ۱۵ سالگی در میدان نیازمند در کاشمر به درخت بستند و در ملاء عام ۸۰ ضربه تازیانه زدند. عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای این واقعه هولناک را نشانگر «ضدانسانی بودن نظام کیفری ایران دانسته که وحشی‌گری را تبدیل به قانون کرده است.»
فیلیپ لوتر، مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «وضعیت این پرونده کاملا شوک آور است و یک نمونه وحشتناک دیگر از این است که تا چه اندازه اولویت‌های مقامات ایرانی رو به بی‌راهه هستند. هیچ کس در هیچ سنی نباید به شلاق محکوم شود و اینکه یک کودک به خاطر مصرف مشروب به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شود حتا در باور انسان نمی‌گنجد. استفاده مداوم مقامات ایرانی از مجازات‌های بدنی خروجی تکان دهنده از انسانیت است. مقامات ایرانی باید فورا تمام اشکال چنین مجازات‌هایی که در ایران شامل قطع اندان، کور کردن چشم و شلاق می شود را لغو کنند.»

استفاده از مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی مانند شلاق، قطع اندام و کور کردن چشم تهاجمی هولناک به شان و کرامت انسانی و نقض بارز اصل ممنوعیت مطلق شکنجه و انواع رفتارها و مجازات‌های وحشیانه است. ایران به عنوان یکی از اعضای میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی موظف است که شکنجه و انواع مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی را ممنوع کند.

در ژانویه ۲۰۱۶، کمیته حقوق کودک سازمان ملل که بر اجرای کنوانسیون حقوق کودک در کشورهای عضو نظارت می‌کند، از ایران خواست که هرچه سریعتر تمام مواد قانونی که منبع یا موید رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی با کودکان هستند را لغو کنند.

لینک اطلاعیه عفو بین‌الملل به انگلیسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید