ترور اقبال مرادی پدر زانیار مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در اقلیم کردستان عراق

اقبال مرادی، از فعالان سرشناس سیاسی کُرد و از مدافعان حقوق بشر مخالف اعدام، ساکن پنجوین کردستان عراق، «هدف حمله تروریستی قرار گرفت و جان باخت.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از جمله خبرگزاری فرات و وب‌سایت جمعیت حقوق بشر کردستان، پیکر بی‌جان اقبال مرادی فعال سیاسی اهل مریوان، حوالی ساعت ۲۳:۳۰ سه‌شنبه شب ٢٧ تیرماه۱۳۹۷، در اطراف رودخانه پینجوین شناسایی‌ شده است. به گفته شاهدان عینی «بر روی بدن اقبال مرادی اثر سه گلوله دیده می‌شود.»

یک منبع نزدیک به خانواده اقبال مرادی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «اقبال مرادی روز گذشته ساعت هشت شب از منزل خارج شد و ساعت یک و نیم شب جنازه‌اش در کنار رودخانه پینجوین در نزدیکی روستای عالی‌آباد پیدا شد.»

اقبال مرادی ۵۷ ساله پدر زانیار مرادی، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، فعالیت‌های حقوق بشری موثری در رابطه با لغو مجازات اعدام و حمایت از زندانیان سیاسی را در کارنامه فعالیت‌های خود داشته است.
گفتنی است که اقبال مرادی در سال ۱۳۸۷ نیز در حوالی پنجوین هدف حمله تروریستی قرار گرفت و پس از زخمی شدن و انتقال به بیمارستان از مرگ نجات یافته بود.
این فعال سیاسی سرشناس کرد، از سال ۵۷ با احزاب کرد همکاری داشته و حدود ۶ سال از عمرش را در زندان‌های سنندج، ارومیه و مریوان سپری کرده است.
او در سال‌های اخیر از طریق همکاری با رسانه‌های مختلف، در رساندن اخبار زندانیان سیاسی به خبرگزاری‌های حقوق بشری نقش به سزایی را ایفا کرده است.
تاکنون برخی از شخصیت‌های سیاسی و حقوق بشری، سازمان‌ها و نهادها و خبرگزاری‌ها ترور اقبال مرادی را محکوم کرده‌اند.
اقبال مرادی، همچنین یکی از اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،کانون مدافعان حقوق بشر کردستان و و عضو جمعیت حقوق بشر کردستان بوده که از سال ۱۳۸۷ در راه‌اندازی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و نیز برپایی کمپین‌های مختلف در زمینه‌های پاسداشت حقوق بشر، مخالفت با اعدام و انتقال اخبار زندانیان و پناهندگان سیاسی به رسانه‌ها نقش اساسی داشته است.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ترور و جان باختن این فعال سیاسی و مدنی سرشناس کُرد را به خانواده وی و جامعه فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر در کردستان و ایران تسلیت گفته و ترور این عضو خود را شدیداً محکوم می‌کند، و از سازمان‌های بین‌المللی دیدبان و گزارشگر حقوق بشر جهت اقدام فوری و پیگیری و انتشار واقعیت‌های مربوط به ترور مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی توسط حکومت اسلامی ایران درخواست مداخله موثر می‌کند. این نهاد از جامعه بین‌المللی درخواست حمایت و مداخله مستقیم جهت توقف ترور مخالفان و پایان به این وضعیت غیرانسانی را دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید