نوزده سال و نیم حبس و ۸۱۴ ضربه شلاق؛ احکام صادره برای ۱۱ تن از بازداشت‌شدگان شازند/ سند

شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک، ۱۱ تن از معترضان بازداشت شده‌ی دی‌ماه ۹۶ را مجموعا به ۱۹ سال و نیم حبس تعزیری و ۸۱۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ تن از معترضان بازداشتی دی‌ماه ۹۶ توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک، به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، با اتهام اخلال در نظم عمومی، هر کدام به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. ۳ تن از آنها به جز احکام فوق، به ۲ سال حبس تعزیری و ۱ تن نیز به ۲ سال و نیم حبس تعزیری اضافه‌تر محکوم شده‌اند.

محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، بهزاد علی بخشی، محمد یعقوبی، یوسف شیری لرد، ندا یوسفی، داوود رحیمی، مسعود عاجلو، محمد ترابی و کیان صادقی، از جمله بازداشتیان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در شازند هستند که  به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، محکوم شدند.

گفتنی است، محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری و کیان صادقی افزون بر یک سال حبس تعزیری، به اتهام “انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” هر یک به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در میان این ۴ تن، علی باقری علاوه بر اتهامات قید شده، به اتهام “توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی” به تحمل شش ماه حبس تعزیری دیگر نیز محکوم شده است.

با این حساب محمد نجفی، عباس صفری و کیان صادقی، هر کدام به سه سال، علی باقری به سه سال و نیم حبس و بهزاد علی بخشی، محمد یعقوبی، یوسف شیری لرد، ندا یوسفی، داوود رحیمی، مسعود عاجلو و محمد ترابی، هر کدام به یک سال حبس و همه افراد گفته شده هر کدام به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند. احکام صادره شده فوق تعزیری بوده و تا ۲۰ روز قابلیت تجدیدنظر خواهی دارد.

جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات این ۱۱ تن، سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شعبه ۱۰۲ کیفری دو اراک برگزار شده‌بود.

از جمله دلایل بازداشت این افراد، افشاگری در خصوص نحوه جان باختن “وحید حیدری” بود که در کلانتری ۱۲ این شهر هنگامی که در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می‌برد جان باخت.

محمد نجفی، علی باقری، بهزاد علی بخشی، عباس صفری، کیان صادقی و دیگر فعالین مدنی اراک در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ به دلیل پیگیری و افشای اطلاعاتی از کشته شدن وحید حیدری و همچنین شرکت در اعتراضات شهر اراک بازداشت شده بودند.

کیان صادقی به شرکت در اعتراضات و تبلیغ علیه نظام از طریق تهیه فیلم و عکس در مراسم ختم مادر محمد نجفی” متهم شد و باقی افراد به “شرکت در اعتراضات، اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب (در رابطه با پرونده جان باختن “وحید حیدری”)، راه اندازی و عضویت در گروهای معاند نظام تفهیم شده و برای آقایان نجفی و باقری علاوه بر این اتهامات مصاحبه با رسانه های خارجی هم به پرونده آنان اضافه شد.”

گفتنی است، دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۶ مصطفی محبی، مدیر کل زندان‌های استان تهران تأیید کرد که سینا قنبری، ۲۲ ساله در بازداشتگاه اوین جان خود را از دست داده است و یک روز بعد از تأیید مرگ سینا قنبری از بازداشت‌شدگان دی ماه ۹۶ اخیر در زندان اوین تهران، عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی، مرگ وحید حیدری یکی دیگر از بازداشت‌شدگان را تأیید کرد و گفت که او هم خودکشی کرده است.

عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی، سه‌شنبه ۱۹ دی ۹۶ درگفتگویی با خبرگزاری قوه قضاییه ایران مدعی شد “آثار خودزنی روی جسد این فرد بوده و این فرد اعتیاد داشت و فیلمی از لحظه خودکشی وی نیز موجود است.” (فیلمی که هیچگاه منتشر نشد.)

خانواده و بستگان وحید حیدری، جوان معترض اراکی که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و شنبه، ۱۶ دی‌ماه جنازه‌اش به خاک سپرده شد گفتند که ادعاهای مربوط به اعتیاد و یا همراه داشتن مواد مخدر واقعیت ندارد.

وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک بود که ۱۰ دیماه ۹۶ در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد.

وحید حیدری در قطعه ۳۴ بهشت زهرای شهر اراک به خاک سپرده شد و تاکنون پزشکی قانونی درباره علت و نحوه مرگ او گزارشی ارائه نداد.

در اعتراضات دی‌ماه، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت و نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات سراسری پاسخ دادند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید