نامه سرگشاده خانواده‌های فعالان محیط زیست به سران سه قوه

خانواده‌های‌ فعالان محیط زیست با انتشار نامه‌ای خطاب به سران سه قوه از مقامات مسئول خواستند به بازداشت بدون دلیل و مدرک فعالان محیط زیست بازداشتی پایان دهند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشتی سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ طی انتشار نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی فعالان محیط زیستی شدند که بیش از ۶ ماه  در بازداشت به می‌برند.

در بخشی از این نامه آمده است: «فعالان محیط زیست بزرگ‌ترین گروه فعالان مدنی ایران را تشکیل داده‌اند. همانگونه که خود آگاهید بازداشت این عزیزان تاثیر ناگوار بر فضای عمومی جامعه و حتی فضای جهانی نهاده است و صحت تهمتی که به آنها روا داشته‌اند به پرسش جدی کشیده شده است.»

در قسمت دیگری از نامه خانواده‌های محیط زیست بازداشتی آورده شده: «امیر حسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، و عبدالرضا کوهپایه از خوش سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست و عاشقان طبیعت ایران هستند و همواره در چارچوب قانون، بی مزد و منت جوانی‌شان را نثار حفاظت از طبیعت ایران کرده‌اند. روا نیست پیشنهاد دهندگان طرح لباس ملی پوشان افتخار آفرین در جام جهانی ۲۰۱۸ به جای قدر دیدن، محنت زندان و خیانت تحمل کنند!»

متن کامل نامه خانواده‌های محیط زیست بازداشتی که سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ منتشر شد، را به نقل از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی بخوانید:

اعضای محترم شورای روسای قوا:

اینک شش ماه از بازداشت عزیزانمان، جمعی از فعالان خوشنام و خوش سلیقه محیط زیست ایران، می‌گذرد؛ شش ماه سخت و پردلهره و اضطراب برای ایشان و ما، شش ماه بدون تلفن آزاد و ملاقات آزاد.
در این شش ماه ده‌ها فعال محیط زیست بازداشت شدند و هنوز هشت نفر از آنها نابرخوردار از وکیل در بند دو الف اطلاعات سپاه در زندان اوین در سلول‌های کوچک چند نفره در بازداشت به سر می‌برند. شرایط عزیزانمان بسیار نگران کننده است این عزیزان که سقفشان آسمان بوده و تختان خاک ایران عزیز بدون هیچ مدرکی دستگیر شده‌اند و همچنان در این شش ماه تحت فشارهای شدید بوده اند!

این در حالی است که هیئت ویژه تحقیق رئیس محترم جمهوری، وزیر محترم اطلاعات و رئیس محترم سازمان محیط زیست رسما اعلام کرده‌اند، اتهام جاسوسی به بازداشت‌شدگان فعال محیط زیست واهی است و خواستار آزادی آن‌ها شده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه نیز از پایان دوران تحقیقات پرونده ایشان خبر داده است. با این حال عزیزانمان همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برند. لذا خواهشمندیم دستور فرمایید هیئت منتخبی از نمایندگان مجلس و دولت به جهت شفاف سازی دیداری با بازداشت‌شدگان فعال محیط زیست در بند دو الف اطلاعات سپاه داشته و در فضایی آزادانه صحبت‌های این بازداشت شدگان را بشنوند.

تقاضای اینجانبان، والدین و بستگان این عزیزان از شما بزرگواران آن است که به اعتبار صلاحیت عالی در امور مرتبط با امنیت ملی و مدیریت بحران کشور تدبیر ارزشمند خود را برای آزادی این جوانان وطن دوست از اتهام ناروا و جگرسوز جاسوسی به کار بندند.

فعالان محیط زیست بزرگ‌ترین گروه فعالان مدنی ایران را تشکیل داده‌اند. همانگونه که خود آگاهید بازداشت این عزیزان تاثیر ناگوار بر فضای عمومی جامعه و حتی فضای جهانی نهاده است و صحت تهمتی که به آنها روا داشته‌اند به پرسش جدی کشیده شده است و امیدواریم عالیجنابان به مصلحت ملک و ملت ندانند که این وضع ادامه یابد.
این بازداشت‌ها حافظان اقلیم ایران را ناامید کرده و جرات پیوستن جوانان این کشور را به پیکار برای جلوگیری از نابودی تنوع زیستی سرزمین خود کاسته است. لطفا برای احیای امید و جرات آنها اقدام فرمایید و روا مدارید این وضع ادامه یابد.

امیر حسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، و عبدالرضا کوهپایه از خوش سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست و عاشقان طبیعت ایران هستند و همواره در چارچوب قانون، بی مزد و منت جوانی‌شان را نثار حفاظت از طبیعت ایران کرده‌اند. روا نیست پیشنهاد دهندگان طرح لباس ملی پوشان افتخار آفرین در جام جهانی ۲۰۱۸ به جای قدر دیدن، محنت زندان و خیانت تحمل کنند!

امضا کنندگان نامه:

خانواده‌های فعالان محیط زیست
میرتوحید خالقی
ناهید افشار
میرحسام خالقی
امیر سامان خالقی
یوسف بیانی
خدیجه نظام مافی
ویدا مجتبانی
طیب قدیریان
فضه اناری
هوشنگ جوکار
معصومه اقتصادی نیا
لیلی هوشمند افشار
کتایون رجبی
محمد کوهپایه
شهلا یزدان پناه یزدی
روح الله اناری
فاطمه قدیریان
احمد قدیریان

موضوع بازداشت فعالان محیط زیست، پس از انتشار خبر مرگ کاووس سید امامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط در بازداشتگاهی در ایران به رسانه‌ها راه یافت. یک‌روز پس از انتشار این خبر از سوی خانواده سید امامی، دادستان تهران با تایید مرگ این استاد دانشگاه در بازداشتگاه، علت مرگ را خودکشی اعلام کرد.

اما پیام درفشان، وکیل خانواده کاووس سیدامامی، چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷، از علت مرگ این فعال محیط زیستی  به علت خفگی در زندان خبر داد و گفت: «گزارش نهایی پزشکی قانونی درباره علت مرگ کاووس سیدامامی وصول شده و در این گزارش آمده که جای کبودی دور گردن وی وجود دارد».

این وکیل دادگستری  گفته بود “پزشکی قانونی در گزارش خود علت مرگ را خفگی و فشار بر روی گردن اعلام کرده است” وی اضافه کرد: «در فیلمی که به ما نشان دادند، دوربین آن قسمتی را که مرگ اتفاق افتاده است، نشان نمی دهد.”

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود که ۴ بهمن ۱۳۹۶، از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد و ۱۹ بهمن‌ماه، خانواده‌اش، از مرگ او با عنوان «خودکشی» مطلع شدند.

رامین سیدامامی فرزند کاووس سیدامامی، خواننده‌ای که با نام کینگ‌رام در میان ایرانیان شناخته می‌شود، یکی از اولین افرادی بود که دلیل اعلام شده از سوی مسئولان قضایی یعنی خودکشی را باور نکردنی خواند. این خواننده روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ در اینستاگرام و توییتر خود نوشت: «خبر مرگ پدرم، کاووس سید امامی، برایم باور کردنی نیست. کاووس در ۴ بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم، مریم ممبینی، را جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده.. هنور باور نمی‌کنم. نمی‌کنیم.»

گفتنی است، پس از انتشار خبر خودکشی کاووس سیدامامی، خانواده این فعال محیط زیستی، صبح روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، قصد خروج از کشور را داشتند، که ماموران گیت امنیتی فرودگاه امام خمینی تهران با ضبط پاسپورت مریم ممبینی همسر کاووس سید امامی از خروج وی، جلوگیری کردند و تنها به رامین و مهران، دو پسر کاووس سیدامامی اجازه خروج از ایران را دادند. به دنبال این اقدام مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی به دلیل فشارهای روحی شدید، در بیمارستان بستری شد.

کاووس سیدامامی، سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی، کارکنان و مدیران موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» هستند که چهارم و پنجم بهمن ماه ۱۳۹۶ بازداشت شدند. خبر بازداشت آنها به دلیل فشارهای امنیتی بر خانواده های شان مسکوت ماند، اما با جان باختن کاووس سیدامامی در زندان اوین، اسامی برخی از بازداشت شدگان به رسانه ها راه یافت.

از فعالان محیط زیست بازداشتی بیشتر بخوانید.

عضو تلگرام کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی شوید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید