بیش از ۲۰ نفر زخمی و دە‌ها بازداشت در تظاهرات دیروز مهاباد

مردم شهر مهاباد کە چند روز پیش شاهد جان‌باختن «فریناز خسروانی» بودند، علیه دست‌اندازی عوامل حکومتی و بی‌اعتنایی مقامات دولتی به این جنایت، دست به اعتراضی عمومی زدند که در پی آن نیروهای امنیتی و نظامی بیش از ۲۰ شهروند معترض را زخمی و ده‌ها نفر دیگر را بازداشت کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مردم با تجمع در برابر هتل «تارا»، خواستار معرفی و مجازات عاملین مرگ این دختر جوان شدند.

هتل تارای مهاباد مکانی است که «فریناز خسروانی» در پی حمله و تهدید به تعرض جنسی از سوی عوامل وابسته به نهادهای امنیتی حکومت، خود را از طبقه چهارم آن پرتاب کرد و جانش را از دست داد.

مقامات حکومتی در این شهر به جای پاسخ‌گویی به خواست برحق مردم، با وارد کردن نیروهای ویژه انتظامی و امنیتی به محل، به سرکوب مردم اقدام کرده و شمار زیادی از شهروندان زخمی شد.

بنا به این گزارش و همچنین آمار غیر رسمی که به صورت مستقل قابل تایید نیست، تعداد زخمی‌ها بیش از ۲۰ نفر گزارش شده و به گفته‌ی مسوولان حکومتی ۷ تن از نیروهای انتظامی نیز در جریان این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

گزارش‌های دیگری نیز از بازدشت بیش از ده‌ها نفر از شهروندان مهابادی توسط نیروهای امنیتی در دو روز اخیر خبر می‌دهند.

به دنبال واکنش “وحشیانه” نیروهای ویژه انتظامی و امنیتی به این اعتراض مسالمت‌آمیز و آتش گشودن به سوی معترضین، مردم خشمگین، هتل تارا را به آتش کشیدند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که اداره اطلاعات در مهاباد مورد هجوم معترضان قرار گرفته است. علاوه بر این دامنه اعتراضات علیه حکومت، به شهرهای بوکان، پیرانشهر و مریوان کشیده شده است.

گزارش‌هایی نیز از اقدام حکومت به اعزام نیروهای تازه نفس از شهرهای میاندواب و نقده به شهر مهاباد منتشر شده است.

هم‌زمان نیروهای امنیتی و یگان‌های ویژه، با کنترل شدید خودروهای سواری، بیمارستان‌ها و داروخانه‌های شهر، دست به بازداشت تعدادی از مجروحان و انتقال آنان به مکان نامعلومی زده‌اند. از سوی دیگر مردم خشمگین مهاباد در طول شب گذشته تا صبح امروز را در خیابان‌ها سپری کرده‌اند.

گفته می‌شود در جریان مقاومت مردم در برابر تعرضات و حملات نیروهای امنیتی و انتظامی حکومت، چند دستگاه خودروی متعلق به نهادهای نظامی و امنیتی آتش گرفته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید