زینب طاهری وکیل دادگستری آزاد شد

زینب طاهری، وکیل دادگستری که توسط شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده‌بود، دو هفته پیش از زندان قرچک ورامین آزاد شده‌است.

زینب طاهری، که سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، به دلیل آنچه نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی خوانده شده توسط شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده‌بود، چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷، در گفت‌وگو با ایرنا گفت که دو هفته پیش از زندان آزاد شده‌است.

بنا به گزارش خبرگزاری تسنیم این آزادی با قید وثیقه صورت گرفت، اما به میزان وثیقه اشاره‌ای نشده است.

پرونده زینب طاهری که وکالت محمد ثالث و زندانیان سیاسی و عقیدتی مانند احمدرضا جلالی و محمدعلی طاهری را نیز بر عهده داشت، پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده ارجاع شده اما هنوز وقت رسیدگی تعیین نشده است.

زینب طاهری، وکیل دادگستری، پیش تر، در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۷، با انتشار تصویر بخشی از احضاریه خود، در کانال تلگرامی منتسب به وی، گفته بود “به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به شعبه دو بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.” این کانال تلگرامی پس از بازداشت به جعبه سیاه تغییر نام داد.

وی در بخشی از مطلب خود، نوشته بود: «پیگیری مجدانه حقوق ملت بزرگ ایران در خصوص آزادیهای مشروع و از جمله دسترسی به فضای مجازی و پیام رسان‌تلگرام، همچنین دفاع محکم از درویش محمد ثلاث و رساندن صدای بیگناهی موکل ام به جهانیان و انتشار مطالب نقدگونه، مستند و دارای منابع معتبر، صریح، مسئولانه و منصفانه و بدون درنظرگرفتن حدود پوشالی که برخی برای خود ساخته اند، انگار به مزاج عده ای خوش نیامده و تفسیرهای شخصی ،من درآوری ایشان از قانون تمامی ندارد.»

زینب طاهری پیش‌تر در مورد موکل خود گفته بود: «موکل من را تا سر حد مرگ زدند و او‌ را مجبور به اعتراف علیه خود کردند.»

زینب طاهری،  همچنین پیش از اجرای حکم اعدام محمد ثلاث، در مورد نقص در پرونده موکل خود نوشته بود “هیچ شاهد و فیلمی دال بر اینکه محمد ثلاث پشت اتوبوسی که ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفته است، وجود ندارد”.

وی گفته بود: ” برای نخستین بار در تاریخ قضایی جهان؛ به جای آن‌که بازسازی صحنه جرم در محل وقوع حادثه و با حضورمتهم و وکیل او و شهود ماجرا و پرسنل ناجا برگزار شود، بازسازی صحنه جرم بدون حضور متهم، وکیل او و شهود ماجرا و در محل اداره آگاهی شاهپور انجام شده است.”

این وکیل دادگستری گفته بود: «درخواست توقف اجرای حکم و رسیدگی مجدد به پرونده بر اساس مستندات و مدارک را خواهان هستیم.»

حکم سه بار قصاص علیه محمد ثلاث در حالی در آخرین روزهای سال ۹۶ تایید شد که این درویش گنابادی، اتهام قتل عمد را رد کرده بود. قوه قضائیه مدعی بود که محمد ثالث با اتوبوس نیروهای انتظامی را زیر گرفته است. این در حالی است که وکیل وی و همینطور خود محمد ثالث این ادعا را رد کردند، با این وجود و با همه نقص های موجود در پرونده محمد ثالث، وی، سحرگاه ۲۸ خرداد ۹۷ اعدام شد و جسد وی توسط نیروهای امنیتی، علیرغم میل باطنی خانواده اش، به بروجرد منتقل و همانجا به خاک سپرده شد. بنا به گفته زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث، مسئولین بهشت سکینه کرج اعلام کرده بودند افرادی از پلیس امنیت تهران مراجعه کردند و جنازه را تحویل گرفتند.

خانم طاهری پس از اعدام محمد ثلاث، در توئیترش نوشته بود که قصد دارد اسناد بیگناهی موکلش را منتشر کند.

اتحادیه اروپا، وزارت خارجه آمریکا و عفو بین الملل، اعدام محمد ثلاث را محکوم کرده‌اند.

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی، در اواخر بهمن و اسفندماه ۱۳۹۶، در منطقه پاسداران تهران، در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد که روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از سوی مأموران امنیتی  در تهران بازادشت شده بود صورت گرفت.  

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید