سپیده مرادی از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

سپیده مرادی از زنان درویش بازداشت‌شده در حادثه‌ی گلستان هفتم با رأی غیابی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شد.

به گزارش کانال تلگرامی مجذوبان نور نزدیک به دراویش گنابادی، حکم دادگاه این زن درویش که از حضور در جلسه‌ی محاکمه خودداری کرده بود با عبارت «متهمه فرزند حمیدرضا مرادی از عناصر افراطی و مسئولین سایت فرقه‌ای و غیرقانونی مجذوبان نور می‌باشد» آغاز شده و در ادامه گفته شده است که: «در خانواده‌ای متعصب از دراویش پرورش و رشد یافته و تحت تأثیر عقاید انحرافی قرار می‌گیرد و به عضویت فرقه [درویشان گنابادی] درمی‌آید».

سپیده مرادی به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیزی و با استناد قاضی پرونده به بندهای پ، ه و د ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی به ۲ سال ممنوعیت و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و همچنین خروج از کشور محکوم شده است.

سپیده مرادی پیش‌تر به دلیل درویش بودن از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس محروم شده بود.

سپیده مرادی  یکم اسفند ۹۶ در جریان بازداشت و سرکوب گسترده درویشان گنابادی در خیابان گلستان هفتم تهران با اعمال خشونت شدید نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی دستگیر و زندانی شده‌اند.

این درویش گنابادی، پیش‌تر نیز در شنبه ۲۳ تیرماه ۹۷ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به جلسه محاکمه احضار شده بود، ولی با بیان این که درویشان زندانی از حقوق محرز قانونی مانند حق وکیل محروم بوده‌اند از حضور در دادگاه خودداری کرده بود.

سپیده مرادی در جریان حادثه گلستان هفتم مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و مانند زنان درویش زندانی دیگر در دوران بازجویی و حتی بازداشت در زندان قرچک از توهین، تحقیر و شکنجه بی‌نصیب نماند.

خانم خلیلی، مادر سپیده مرادی‌، در تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۷ به دویچه‌وله گفته بود، از دخترش خواسته‌اند شکایت‌ خود از مأموران زندان پس بگیرد.

درگیری‌ نیروهای امنیتی با دراویش از اواسط بهمن ۹۶ در مقابل منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش  صورت گرفت بود و پس از آن تحصن و تجمع دراویش گنابادی مقابل کلانتری ۱۰۲ در خیابان پاسداران در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، یکی از دراویش با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت و درگیری کشیده شد. در جریان این درگیری ها، صدها تن از دراویش معترض، بازداشت شدند یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

فشارها به دراویش در نظام جمهوری اسلامی عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های پرشماری از احضار، تهدید، بازداشت و در نهایت محاکمه و صدور احکام سنگین برای دراویش – به ویژه دراویش سلسله گنابادی- منتشر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید