بیانیە پنج نهاد حقوق بشری در مورد بازداشت و خطر شکنجه دو زندانی کُرد

پنج نهاد حقوق بشری در مورد بازداشت و خطر شکنجه‌ی “هوشمند علی‌پور” و “محمد استاد قادر”، دو زندانی سیاسی کُرد هشدار دادند و از تمامی ارگان‌های بین‌المللی خواستند که با توجه به قوانین سازمان‌های حقوق بشری و کنوانسیون‌های جهانی مبنی بر اجرای اصول و رعایت قوانین در مورد زندانیان سیاسی، جهت تامین امنیت جانی این دو زندانی، اصرار ورزند.

گفتنی است، هوشمند علی پور و محمد استاد قادر، دو تن از اعضای احزاب کُرد جمعه ۱۲ مرداد ۹۷ بازداشت شدند و هم اکنون تحت فشار و شکنجه نیروهای وزارت اطلاعات هستند.

بنابه به گزارشات خبری دو تن از اعضای حزب پارت آزاد کردستان (پاک) به نام‌های هوشمند علی‌پور (سمکو)، اهل سردشت و محمد استاد قادر (ئاواره)، اهل سقز جمعه ۱۲ مرداد ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و تحت فشار برای اخذ اعتراف اجباری قرار دارند.

این در حالی است که منابع خبری تایید کرده‌اند، این دو در هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم و اصابت گلوله قرار گرفته و بازداشت شدند و تحت شکنجه، برای اخذ اعتراف اجباری قرار دارند.

با توجه به قوانین سازمانهای حقوق بشری و کنوانسیونهای جهانی مبنی بر اجرای اصول و رعایت قوانین در مورد زندانیان سیاسی، چندین نکته باید جهت تامین امنیت جانی این دو زندانی رعایت شود:

۱- این دو زندانی باید تا زمان بازیابی کامل تندرستی تحت مداوا و نظر پزشک باشند. درغیر این صورت این اقدام به مثابه شکنجه جسمی آنها تلقی خواهد شد.
۲- لازم است که شرایط فراهم شود، خانواده های آنها با فرزندانشان ملاقات داشته، و از سلامتی نامبردگان مطلع شوند.
۳- هرنوع شکنجه جسمی و روحی که یکی از بندهای منع شده و محکوم در مجامع و سازمانهای حقوق بشری و بین المللی میباشد، رعایت گردد.
۴- لازم است که این دو زندانی از سوی فرد یا افراد بی طرف محافظت و نهایتا در دادگاه علنی و اصلح محاکمه، و همچنین آنها بتواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

همچنین ما به عنوان نهادهای حقوق بشری کردستان از تمامی سازمانها و نهادهای حقوق بشری بین المللی و همچنین دوستداران حقوق بشر خواستاریم، تلاش خود را مبنی بر نجات جان، و احقاق حقوق این دو زندانی سیاسی و دیگر زندانیان سیاسی کُرد بکار گیرند. و همزمان حکومت اسلامی و تمامی نهادهای مرتبط این نظام را مسئول جان این دو زندانی و عدم رعایت حقوق انسانی در مورد نامبردگان میدانیم.

‌‎کانون مدافعان حقوق بشر کردستان
سازمان حقوق بشری هەنگاو
جمعیت حقوق بشر کوردستان‎
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید