بیانیه عفو بین‌الملل در مورد کشته شدن رضا اوتادی “یکی از تظاهرکنندگان در کرج”

عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست تضمین کنند که تحقیقات درباره کشته شدن “رضا اوتادی” به صورت کاملا مستقل و غیرجانبدارانه انجام گیرد.

عفو بین‌الملل: در جریان اعتراضات اخیر، یکی از تظاهرکنندگان به نام رضا اوتادی، ۲۶ ساله، در روز ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ در کرج کشته شد. دو روز بعد، دادستان عمومی و انقلاب کرج، حاجی رضا شاکرمی، گفت: «تیری از سوی تجمع‌کنندگان به جوانی که بین آنها بوده شلیک شده است» و «این جوان از پشت مورد اصابت تیر قرار گرفت و کشته شد.» او افزود که تعدادی تیر نیز به مأموران حاضر شلیک شد و سه نفر از نیروهای انتظامی استان البرز نیز با سنگ و چاقو مصدوم شدند. اما خبرها و ویدیوهایی که درباره تظاهرات کرج منتشر شده به این موضوع اشاره دارند که این نیروهای امنیتی بودند که برای متفرق کردن تظاهرات به صورت هوایی یا مستقیم به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کردند.

دادستان عمومی و انقلاب کرج در روز ۱۶ مرداد از «ایجاد اکیپ ویژه برای دستگیری قاتل رضا اوتادی که در اغتشاشات اخیر کرج کشته شد» خبر داد. او تصریح کرد «یک گروه ویژه از اسلحه‌شناسی، آگاهی، پزشکی قانونی، حفاظت سپاه پاسداران، حفاظت نیروی انتظامی و بازپرس برای بررسی پرونده قتل جوان کرجی در اغتشاشات اخیر تشکیل‌ شده است و تحقیقات به‌طور ویژه ادامه دارد.».

عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از ترکیب گروه ویژه‌ای که برای تحقیق در خصوص قتل رضا اوتادی ایجاد شده است، تاکید می‌کند که این گروه از شرایط استقلال و بی‌طرفی، مطابق با قوانین و استانداردهای بین‌المللی برخوردار نیست. مقامات ایرانی باید تضمین کنند که تحقیقات درباره کشته شدن رضا اوتادی به صورت کاملا مستقل و غیرجانبدارانه انجام شود و کسانی که مظنون به داشتن مسئولیت کیفری در این زمینه هستند مطابق با معیارهای دادرسی منصفانه مورد تحقیقات و محاکمه قرار گرفته و در صورت اثبات ارتکاب جرم، بدون توسل به حکم اعدام مجازات شوند.

بر اساس «اصول پیشگیری و تحقیق مؤثر درباره اعدام‌های فراقانونی، خودسرانه و اختصاری»، مصوب شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، اعضای کمیته‌های تحقیق «باید براساس شهرت‌شان در بی‌طرفی،‌ صلاحیت و استقلال شخصی انتخاب شوند. این افراد به ویژه باید از هر نهاد، ارگان و یا شخص موضوع تحقیقات، مستقل باشند.»

بر اساس گزارش‌های اولیه، مقامات به خانواده رضا اوتادی گفتند که اسم او به عنوان یک «شورشی» ثبت شده و جنازه تحویل داده نمی‌شود، و فقط به خواهر رضا اوتادی اجازه دادند که جنازه‌اش را برای تایید هویت ببیند. بعدتر اما، مقامات جنازه را تحویل داده و مراسم تشییع روز ۱۵ مرداد تحت تدابیر امنیتی و با حضور نیروهای اطلاعاتی برگزار شد.

لینک انگلیسی بیانیه عفو بین‌الملل

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید