مهرداد حیرانی شهروند بهایی با قید وثیقه آزاد شد/ ویدئو

مهرداد حیرانی، شهروند بهایی ساکن تهران که ۳ ماه پیش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌بود، با قید وثیقه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهرداد حیرانی، شهروند بهایی ساکن تهران که ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌بود، شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ با قید وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

ویدئویی از لحظه آزادی این شهروند بهایی:

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیش‌تر خبر بازداشت این شهروند بهایی را منتشر کرده‌بود.

گفتنی است، هنگام بازداشت آقای حیرانی، ماموران امنیتی، ضمن تفتیش کامل منزل وی، وسایل شخصی او را  نیز توقیف کردند.

بر اساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی، شهروندان از حق آزادی یا اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد.

طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

لازم به ذکر است، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، تنها شهروندان اهل سنت، زرتشتی، مسیحی و یهودیت به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، از این رو حقوق بهائیان همواره بصورت سیستماتیک نقض می‌شود.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارم اردیبهشت‌، در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا»، در پاسخ به سؤالی، گفت که بهایی بودن جرم نیست.  او درضمن افزود که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند. او افزود: «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که بهایی‌بودن جرم نیست،‌ در عین‌ حال گفت: «ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم».

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید