حمله مردان مسلح “با هماهنگی مامورین امنیتی” به روستایی در شهرستان سراوان

منبع مطلعی از روستای ضیایی در سراوان، از حمله مردان مسلح به این روستا خبر داده و گفته: “این حمله از قبل با مامورین امنیتی جمهوری اسلامی در سراوان هماهنگ شده بود.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، برخی از ساکنین روستای ضیایی بامداد روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، از حضور و حمله تعدادی از “اشرار مسلح”، که سابقه دزدی، قتل، گروگانگیری، راه‌بندی، تجاوز به ناموس، اخلال در آسایش جامعه را در کارنامه خود دارند، به روستای ضیایی از توابع بخش بم پشت شهرستان سراوان خبر دادند.

گفته شده این مردان مسلح به همراه مامورین نظامی و انتظامی شهرستان سراوان، بدون ارایه هیچ حکم قضایی و نظامی، و به صورتی خودسر وارد روستا شده‌اند.

شاهدان عینی گفته‌اند مهاجمان با حمله به روستا و ضرب و شتم و جرح ساکنین آن، ضمن هتک حرمت به زنان و کودکان، اقدام به تیراندازی به سوی منازل، خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های روستا و غارت وسایل شخصی و طلاهای مردم کردند.

براساس این گزارش “مامورین خودسر” و “لباس شخصی‌ها”ی مسلح که نقاب بر صورت داشتند، بدون اجازه و غیرقانونی، با ورود به حریم خصوصی خانواده‌هایی که در بستر خواب بودند، حمله کرده‌اند.

شاهدان عینی همچنین گفته‌اند در درگیری فیزیکی با لباس شخصی‌ها و برداشتن نقاب صورت، برخی از مهاجمان شناسایی شدند. «ملک محمد بلوچ‌زهی»، «اکبر بلوچ‌زهی»، «ابابکر آسکانی» معروف به «بگرو» و «پیرمحمد بلوچزهی» معروف به «پیروک» به سرکردگی «دُرا آسکانی» معروف به «دُرخان»، برخی از مهاجمان به این روستا هستند. این امهاجمان شناسایی شده همچنین از جمله افراد شروری به شمار می‌روند که سابقه ایجاد نا‌امنی در منطقه سراوان، سرباز، ایرانشهر، و قسمت‌هایی از پاکستان را دارند.

همچنین براساس این گزارش برخی از ساکنین روستای ضیایی اظهار داشته‌اند که پس از رفتن مامورین و لباس شخصی‌ها، متوجه شده‌اند که مقداری مواد مخدر در انبارهای خشت و گلی روستا که خوراک دام و احشام در آن‌ها نگهداری می‌شود، جاسازی شده است. آنها گفته‌اند بیم آن می‌رود که مهاجمان در اطراف روستا تسلیحات و بمب‌هایی دپو کرده باشند، تا یک حمله و یورش ثانوی در روزهای آتی ترتیب دهند و حادثه را به گروهی معاند و وابسته به گروهک‌های تروریستی و رادیکال در منطقه نسبت بدهند.

گفتنی است ساکنین این روستا در طول دو سال گذشته بار‌ها با فرمانداری، استانداری و هیات‌های نظامی، انتظامی و قضایی شهرستان و استان، مکاتبات داشته‌اند و ریش سفیدان، معتمدین و علمای منطقه، از مسوولان حکومتی خواستار مداخله و پایان دادن به این اختلافات شده‌اند؛ اما تاکنون این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

ساکنین این روستا از مسوولین شهرستانی به ویژه فرماندار شهرستان سراوان، استاندار، وزیر کشور، ریاست جمهور و همچنین رسانه‌های جمعی، دیداری و شنیداری، فعالین شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، کانون‌های مدافع حقوق بشر و حقوق شهروندی، خواستار پیگیری جهت خاتمه دادن به شرایط غیرانسانی خود شدند.

ساکنین روستای ضیایی در سراوان در نهایت حمله به روستا و اقدامات غیر انسانی و غیر قانونی مهاجمان را محکوم کرده و خواستار دستگیری، محاکمه و اشد مجازات برای این گروه سرخود و مامورین خاطی شدند و ابراز داشتند تا زمان حل این معضل مقابل فرمانداری شهرستان سراوان به همراه زنان، کودکان، افراد مسن و سالخورده و دیگر مدافعین حقوق بشر، حقوق شهروندی و امنیت ملی و منطقه‌ای به تحصن خواهند نشست.

روستای ضیایی در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان سراوان و از توابع بخش بم پشت در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

برخی از فعالین حقوق بشری بلوچستانی گفته‌اند این منطقه در سال‌های اخیر و با سیاست‌های منطقه‌ای نظامیان حکومت ایران، بیش‌ترین نا‌امنی و اختلافات قومی و قبیله‌ای را در خود به ثبت رسانده است.

گفته شده در یک سال گذشته امنیت منطقه به سپاه پاسداران سپرده شده است که براساس برخی گزارش‌ها، پس از آن، نا‌امنی‌ها در این منطقه بیش‌تر شده و این در حالی است که قراداد تامین امنیت منطقه سراوان توسط سپاه، یک ماه پیش دوباره تمدید شده است.

گفتنی است براساس گزارش‌های دریافتی، این منطقه دروازه اصلی ورود مواد مخدر به ایران است و مامورین امنیتی و سپاه پاسداران با همدستی با اشرار نامی منطقه، در ورود و جابجایی مواد فعالیت می‌کنند و از سوی دیگر به آن‌ها تسلیحات نظامی دولتی و امان‌نامه پنهانی داده می‌شود و در عبور و مرور و تردد بین مرزی و داخلی با آن‌ها همکاری می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید