سینا انتصاری، درویش زندانی به ۷ سال حبس و شلاق محکوم شد

سینا انتصاری، درویش گنابادی و از مدیران وبسایت مجذوبان نور که سحرگاه روز یکم اسفند سال گذشته در جریان حادثه موسوم به گلستان هفتم از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به ۷ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به میرجاوه و ۲ سال محرومیت‌های اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

به گزارش کانال تلگرامی مجذوبان نور نزدیک به دراویش گنابادی،  سینا انتصاری از مدیران وبسایت مجذوبان نور که در زندان تهران بزرگ محبوس است، با حکم غیابی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۷ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به میرجاوه و ۲ سال محرومیت‌های اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم و تمرد در برابر امر پلیس اتهاماتی هستند که قاضی صلواتی بر اساس آنها سینا انتصاری را به ۷ سال حبس محکوم کرده است.

در دادنامه‌ی سینا انتصاری آمده است: «وی مهم‌ترین نقش را در ایجاد تجمعات غیرقانونی و حوادث و ناآرامی‌های اخیر عناصر فرقه در خیابان گلستان هفتم داشته و از عناصر و مدیران اصلی سایت غیرقانونی مجذوبان نور بوده است».

سینا انتصاری دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه تربیت مدرس، فعالان حقوق درویشان گنابادی و خبرنگار سایت مجذوبان نور، سحرگاه یکم اسفندماه سال ۱۳۹۶ همراه با صدها درویش گنابادی در نتیجه‌ی یورش نیروهای لباس‌شخصی به‌شدت مجروح شد و به زندان تهران بزرگ انتقال یافت.

پیش از این جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص پرونده دراویش زندانی از صدور ۳۳۰ فقره حکم از سوی شعب دادگاه انقلاب اسلامی خبر داد و در ادامه گفته بود، «در مورد بیست و پنج نفر از متهمانی که با حاضر نشدن در جلسه دادگاه، به عمد تلاش می‌کردند مانع محاکمه شوند، دادگاه با ابلاغ واقعی وقت رسیدگی به متهمان، طبق مقررات دادرسی کیفری اتخاذ تصمیم نمود و حکم به نحو حضوری صادر گردید.»

درگیری‌ نیروهای امنیتی با دراویش از اواسط بهمن ۹۶ در مقابل منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش  صورت گرفت بود و پس از آن تحصن و تجمع دراویش گنابادی مقابل کلانتری ۱۰۲ در خیابان پاسداران در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، یکی از دراویش با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت و درگیری کشیده شد. در جریان این درگیری ها، صدها تن از دراویش معترض، بازداشت شدند یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

فشارها به دراویش در نظام جمهوری اسلامی عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل