محمدحسین میراسماعیلی به اتهام توهین به معصومان و مسوولان به ۱۰سال زندان محکوم شد

میرمحمدحسین(امیر حسین) میراسماعیلی روزنامه‌نگار و طنزنویس سابق روزنامه جهان صنعت سه ماه پس از بازداشتش به حکم سنگین ۱۰ سال حبس، دو سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی شش میلیارد ریال محکوم شده است.

به گفته حسین احمدی‌نیاز وکیل این روزنامه‌نگار او با چهار اتهام «توهین به مقامات و ماموران و مسوولان دولتی و قضایی حسب انجام وظیفه»، «توهین به مقدسات و ائمه طاهرین، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و انتشار مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی» در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران به این حکم سنگین محکوم شده است.

حسین احمدی‌نیاز وکیل او روز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه با اعلام اینکه رای پرونده «دیشب» به او اعلام شده گفت ظرف ۲۰ روز مهلت قانونی به این رای اعتراض خواهد کرد.

محمدحسین میراسماعیلی روزنامه‌نگار روز چهارم اردبیهشت ۹۷ به دنبال انتشار توییتی به اتهام «توهین به معصومین» بازداشت شد و پس از ۲۴ روز بازداشت در زندان اوین در تاریخ ۲۸ اردبیهشت ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.  او  حتی یک روز پیش از بازداشتتش و پس از فشارهای رسانه‌های تندرو  به دستور مدیر مسوول روزنامه جهان صنعت از کار اخراج شد. تقریبا چهار ماه پس از بازداشت وکیل او در تاریخ ۲۹ مرداد ماه خبر از حکم سنگین او داد.

میراسماعیلی روزنامه‌نگار بخش اجتماعی و طنزنویس روزنامه جهان صنعت، مدتی پیش از بازداشت خود در توییترش نوشت: ««درباره علت شهادت امام رضا دو تا روایت هست که یکیش میگه ایشون با خوردن انگور مسموم شدن و دیگری میگه علتش آب انار بوده، پس صدرصد ایشون به آب انگور و چیپس و ماست هم علاقه داشتن، اونوقت علم الهدی میگه رقص و موسیقی هتک حرمت به امام رضاست! برو خالی نبند امام رضا از خودمونه بابا» او این توییت را پس از اظهارات عجیب علم الهدی امام جمعه مشهد درباره رقص کودکان نوشت.

اما تندروها توییت میراسماعیلی را توهین به امام هشتم شیعیان، امام رضا تلقی کردند. میراسماعیلی با اوج گرفتن اعتراضات آن توییت را از صفحه‌اش پاک کرد و در ادامه دو بار در توییتر خود نوشت قصد توهین به امام رضا را نداشته است. به دنبال بالا گرفتن انتقادها از این روزنامه‌نگار جوان، روزنامه جهان اقتصاد او را کار اخراج کرد و چند روز بعد بازداشت شد.

در روز بازداشت او فیلمی در شبکههای مجازی فیلمی از تجمع برخی در مقابل ساختمان دادگستری تهران منتشر شد که خواستار برخورد «قاطع و سنگین با خبرنگار هتاک» یعنی امیرحسین میراسماعیلی بود. بر روی یکی از پلاکاردهای که در فیلم پخش شده نشان داده میشود نوشته شده: «ما آتش به اختیار آمده‌ایم» همچنین آخوندی پشت بلندگو با نقد دولت و مسوولان که «همیشه عقب» هستند می‌خواهد آنها «در دهان اینها بزنند.»

حسین احمدی‌نیاز روز ۲۹ مرداد ماه در اعتراض به این حکم سنگین که با «ایرادات عدیده »حقوقی روبرو است به خبرگزاری دانشجویی ایسناگفت: «ایرادات عدیده‌ای به این رای وارد است زیرا موکلم انتقاد از مسئولین را در قالب طنز بیان کرده اما متاسفانه آن را توهین تلقی کرده‌اند و در توییتش قصد توهین به امام رضا(ع) را نداشته و مضمون توییت توهین آمیز تلقی نمی‌شود.

این وکیل دادگستری همچنین حکم دو سال عدم فعالیت در فضای مجازی برای موکل خود را «سلب آزادی یک فرد و نقض حقوق وی» خواند که«خلاف اصول متعدد قانون اساسی است.» احمدی‌نیاز همچنین گفت دادگاهی که این رای را صادر کرده شناختی از طنز نداشته است: «به گمانم دولت باید از سعه صدر و بردباری برخوردار باشد و ما باید شناخت از طنز داشته باشیم و واقعیت طنز را در نظر بگیریم و من فکر می کنم این رای خلاف اصل بردباری است و نشان از عدم شناخت ماهیت طنز است.

خبرگزاری فارس در روز دستگیری میراسماعیلی، روز چهارم اردبیهشت ماه او را «خبرنگار هتاک» خواند که در فرودگاه امام خمینی در حالی که قصد «فرار از کشور» را داشته دستگیر شده است. با این حال این روزنامه‌نگار طبق همین خبر «با بلیت و پاسپورت» به فرودگاه رفته است.

این روزنامه‌نگار در توییتی یک روز قبل از بازداشتش نوشت که قصد توهین به امام رضا را نداشته است. او همچنین از تهدید شدن‌ به اسیدپاشی و قتل از سوی برخی خبر داد:‌ «اول: همچنان میگم به هیچوجه توهینی به امام رضا (عنکردم، من مسلمون و شیعه هستم و فقط میخواستم از علم الهدی انتقاد کنم و اگه کسی رنجیده شد عذرخواهی میکنم. دوم: دوستانی که ادعا میکنن مسلمونن چرا تهدید به اسیدپاشی و قتل میکنن؟ بر فرض گناهکار بودن من، دین ما گفته اینطور برخورد کنید؟»

در رای صادره در بخش توضیحات آمده محمدحسین میراسماعیلی روزنامه‌نگار جوان: به تحمل ۶ سال حبس تعزیری بابت توهین به مقدسات اسلام و ائمه طاهرین (ع) و به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری بابت توهین به مقامات و مامورین و مسئولین دولتی به سبب انجام وظیفه و به تحمل ۱۴ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۶ میلیون ریال جزای نقدی بابت انتشار مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی و به تحمل سه سال حبس تعزیری بابت بزه نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی صادر و اعلام می‌شود که مجازات اشد در مورد متهم به اجرا گذاشته می‌شود و مدت حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی است. ضمنا در راستای اعمال مجازات تکمیلی و با استناد به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی متهم از هرگونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از قبیل تلگرام، اینستاگرام و موارد مشابه و انتشار مطالب مورد حکم که تماما جرم بوده به مدت دو سال ممنوع است و نیز به مدت دو سال ممنوع‌الخروج از کشور جمهوری اسلامی است.»

برگرفته شده از وب سایت کمپین حقوق بشر در ایران

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل