عفو بین‌الملل خواهان خویشتن‌داری پلیس ایران در برابر معترضان «کُرد» شد

به دنبال درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی، عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۸ اردیبهشت خواستار خویشتنداری نیروهای انتظامی و امنیتی ایران در مقابله با تظاهرات و اعتراضات در این باره شده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید، نیروهای انتظامی و امنیتی ایران می‌بایست از استفاده غیرضروری از خشونت علیه شهروند کرد معترض خودداری کنند.

به گفته مقام‌های امنیتی  ایران دستکم ۲۵ نفر از جمله هفت نیروی پلیس در درگیری‌های روز پنجشنبه زخمی شده‌اند.

درپی مرگ فریناز خسروانی، دختری ۲۸ ساله  که گفته می‌شود از کارکنان هتل تارای مهاباد بوده است، و انتشار گزارش‌هایی درخصوص خودکشی وی، شهر مهاباد شاهد تجمع اعتراضی بود که براساس گزارش‌ها در جریان درگیری معترضان و پلیس ضدشورش، هتل «تارا» به آتش کشیده شد.

سعید بومدوها، معاون بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل در این زمینه گفته است: به دنبال درگیری‌ها در روز پنجشنبه تنش در مهاباد و شهرهای کردنشین ایران بالا است. نیروهای انتظامی همچنانکه مسوولیت دارند که نظم را برقرار کنند، موظفند براساس معیارها و استاندارهای بین‌المللی با اعتراضات مقابله کنند.

این مقام عفو بین‌الملل اضافه کرده است: واکنش خشن پلیس برای پایان دادن به اعتراض‌های یک اقلیت قومی هنگامی که اکثر اعتراضات مسالمت آمیز بوده تنها به تشدید تنش می‌انجامد.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین از نیروهای امنیتی ایران خواسته است به حق اعتراض و تجمع مسالمت آمیز شهروندان احترام بگذارند.

درحالی عفو بین‌الملل خواستار رعایت معیارهای بین‌المللی در برخورد با بازداشت شدگان حوادث اخیر در مهاباد شده است که روز شنبه ۱۹ اردیبهشت، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه، گفته است که در ارتباط با نا آرامی‌های مهاباد «تعدادی احضار و بازداشت شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای که در حاشیه مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم قضایی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درخصوص درگیری روزپنجشنبه در مهاباد اظهار داشت: «در موضوع حادثه مهاباد چند نفر احضار و چند نفر بازداشت شدند و پرونده در حال رسیدگی است و نتایج آن اعلام خواهد شد و جزئیات آن همزمان با پیش رفتن پرونده مشخص می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، معاون اول قوه قضاییه همچنین در پاسخ به این سوال که اعتراف متهم این پرونده که معاون اجتماعی ناجا از آن خبر داده چه بوده است؟ گفت: اجمالا اینکه تقصیر دارد، در این قضیه فی‌الجمله روشن است، ولی فعلا باید اجازه بدهیم موضوع رسیدگی و جزئیات روشن شود.

اشاره خبرنگاران به اظهارات معاون اجتماعی نیروی انتظامی بود که روز شنبه با اشاره به این که «متهم پرونده مهاباد هیچ جایگاه امنیتی ندارد و یکی از اهالی همان منطقه است»، اعلام کرد: متهم دستگیر و به جرم خود اعتراف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر معاون اجتماعی نیروی انتظامی درباره چگونگی مرگ فریناز خسروانی گفته است: این اتفاق در حالی رخ داد که خانم جوان فوت شده پس از اطلاع خانواده‌اش مبنی بر قرار ملاقات او با فرد دیگری قصد داشت از بالکن اتاق به اتاق دیگر مراجعه کند که هنگام عبور به پایین سقوط کرده و در دم جان خود را از دست داده است.

این در حالی است که در برخی از وب‌‌سایت‌های محلی و صفحات خبری در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک ادعا کرده بودند که پریناز خسروانی برای فرار از دست«یک مامور امنیتی» که قصد تجاوز به وی را داشته دست به خودکشی زده است.

در ادامه سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، در خصوص بازداشت شماری در ارتباط با آتش زدن هتل تارا گفته است: تعدادی به عنوان مظنون ماجرا دستگیر شده‌اند.

مقام‌های انتظامی و قضایی ایران توضیحات بیشتری درباره بازداشت‌شدگان و تعداد آنها ارائه نکرده‌اند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی همچنین با اعلام اینکه در ناآرامی‌های روز پنجشنبه «تعدادی از شهروندان مهابادی مجروح شدند» گفته است: مجروحان ماجرا به صورت سرپایی درمان شدند و خوشبختانه این ماجرا هیچ کشته‌ای نداشت.

این در حالی است که یک وب سایت خبری درباره درگیری‌های روز پنجشنبه گزارش داده بود که نیروهای انتظامی «با اسلحه ساچمه‌ای و گاز اشک‌‌آور اقدام به پراکنده کردن معترضان کردند.»

منبع: رادیو فردا

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل