بازداشت ۱۲ تن در تظاهرات مسالمت آمیز سردشت

همزمان با اعتراضات روزهای اخیر در شهر مهاباد و شهرهای دیگر کردستان، دیروز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، شماری از شهروندان سردشتی، جهت محکوم کردن جان باختن «فریناز خسروانی» در شهر مهاباد و همصدایی با مردم این شهر، تجمع اعتراضی ترتیب دادند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، در این تجمع اعتراضی نیروهای انتظامی و امنیتی با شرکت کنندگان در این تظاهرات درگیر شده و دست کم ۱۲ تن از آنها دستگیر شده اند.
یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت : “راهپیمایی از فلکه‌ی صلاح‌الدین آغاز شد و در کمربندی این شهر خاتمه یافته، ولی در حالی راهپیمایی مردم در حال به پایان رسیدن بود، که نیروهای امنیتی پلیس به معترضین حمله کرده و در حالی که تعدادی از مردم را زیر ضربات باتوم های خود قرار داده بودند، دستکم ۱۲ تن از این شهروندان را بازداشت کردند.
به گفته این منبع، بازداشت شدگان روانه اداره اطلاعات این شهر شده اند و هم اکنون در این اداره بسر می برند.
یادآور می شویم، اسامی هفت تن از بازداشت شدگان در اختیار “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” قرار گرفته که بنابه درخواست خانواده هایشان این اسامی در این گزارش منتشر نخواهد شد.
از طرفی دیگر وضعیت کنونی شهرهای کردستان غیر عادی می باشد، بطوری که در این دو روز گذشته، شهرهای سنندج، سقز، بوکان و مریوان کاملا ملیتاریزه و شاهد حضور پر تعداد نیروهی یگان ویژه سپاه و نیروی انتظامی و لباس شخصی های وزارت اطلاعات بوده است.
بر اساس این گزارش در این چند روز گذشته فضای شهر هم مهاباد کاملا امنیتی بوده است و خط انترنت این شهر بدستور اداره اطلاعات این شهر قطع و خطوط تلفن ها هم دچار اختلال شده بود.
گفتنی است که با وجود فضای امنیتی و حضور چشمگیر نیروهای انتظامی روز پنج شنبه مردم شهر مهاباد مقابل هتل تارا در شهرستان مهاباد تجمع کرده و آن را در محکومیت قتل «فریناز خسروانی» به آتش کشیدند.
روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، یک دختر جوان اهل مهاباد به نام فریناز خسروانی که از کارمندان هتل “تارا” بوده است، طبق هرآنچه اعلام شده و جهت حفظ “ناموس” و جهت جلوگیری از تجاوز کارمند وابسته به “اداره‌ی اطلاعات” از طبقە چهارم این هتل خود را به پایین پرت کرده است.
بعد از این ماجرا و فراخوان تعدادی از فعالان مدنی و جوانان مهاباد، عصر دیروز پنج شنبه ١٧ اردیبهشت ماه، شماری از مردم مهاباد در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولین امر در خصوص مرگ فریناز خسروانی در مقابل هتل تارا تجمع کرده و به این هتل حمله کرده و آن را به آتش کشیده اند.
در این تظاهرات بیش از بیش از ۳۰ نفر زخمی و به گفته منابع مطلع تاکنون حدود ده ها نفر هم توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدەاند.
شایان ذکر است طبق گزارش‌هایی که هفته گذشته در برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، دختری در شهر مهاباد با نام «فریناز خسروانی» که در هتل «تارا»ی این شهر مشغول به کار بوده است، برای اینکه مورد تعرض قرار نگیرد خود را از طبقه چهارم هتل به پایین پرتاب کرده و جانش را از دست داده است.
گزارش‌ها حکایت از آن دارد که، صاحب هتل تارا، با یک بازرس تبانی کرده بود تا در ازای صدور تائیدیه برای ثبت هتل به عنوان هتلی پنج ستاره شرایط را به وجود بیاورد تا بازرس بتواند به کارمند هتل تجاوز کند، و همین باعث می‌شود «فریناز خسروانی»، کارمند هتل وقتی که در اطاق هتل گرفتار نقشه صاحب هتل و بازرس می‌شود، خود را از پنجره به پایین پرتاب کند و در دم جانش را از دست بدهد. که این امر موجب اعتراض و نارضایتی مردم شهر مهاباد و دیگر فعالان در کردستان شده است.

kampain.info (3)

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل