تمدید قرار بازداشت موقت نسرین ستوده برای بار دوم/ اعتصاب غذای محمدرضا فرهادپور فعال مدنی

رضا خندان، از تمدید قرار بازداشت موقت همسرش برای بار دوم و آغاز اعتصاب غذای محمدرضا فرهادپور، فعال مدنی، خبر داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) راجع به تمدید قرار بازداشت موقت همسرش برای دومین بار گفت: «فکر می‌کنم ده روز دیگر ماه سوم بازداشت همسرم به اتمام می‌رسد.»

رضا خندان، در خبری دیگر از اعتصاب غذای محمدرضا فرهادپور خبر داد و از قول این فعال مدنی پنج‌شنبه ۸ شهریور در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «همسو با نسرین ستوده و فرهاد میثمی و در اعتراض به بازرسی از منزل اینجانب از چهارم شهریور دست به اعتصاب غذا خواهم زد. به امید استقرار قانون و عدالت در کشور عزیزمان ایران.»

فرهاد میثمی، فعال مدنی و از مخالفان حجاب اجباری از روز ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

گفتنی است، منزل نسرین ستوده، صبح شنبه ۲۷ مردادماه، توسط مأموران وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت و یکی از وکلای مدافع وی “پیام درفشان” نیز روز گذشته جمعه ۹ شهریور بازداشت شده‌است.

پیام درفشان پیش‌تر گفته بود: «در مراجعه‌ای که بهزادی وکیل دیگر ستوده به دادسرای اوین داشت، گفته شده که وی به دلیل حکم غیابی صادره توسط قاضی پرونده، جلب و زندانی شده است. به دنبال این موضوع، وکیل ستوده درخواست واخواهی می‌کند و طبق قانون پس از درخواست واخواهی، دادگاه باید قرار وثیقه صادر و متهم را تا زمان صدور حکم قطعی آزاد کند.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و از سوم شهریور ۹۷ با انتشار نامه‌ای اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

گفتنی است ۶۰ نماینده پارلمان اروپا چهارشنبه ۳۱ مرداد، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با ابراز نگرانی عمیق از ادامه بازداشت نسرین ستوده، دارنده جایزه ساخاروف و فعال حقوق بشری، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط او شدند.

“نسرین ستوده، به دلیل فعالیت‌های خود در زمینه حقوق‌بشر در سال ۲۰۱۲ میلادی، همراه با جعفر پناهی، فیلم‌ساز ایرانی، برنده جایزه ساخاروف از پارلمان اتحادیه اروپا شد.”

شایان ذکر است، عفو بین‌الملل پیش‌تر با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به بازداشت نسرین ستوده هشدار داده‌بود.

عفو بین‌الملل گفته‌بود: «بازداشت نسرین ستوده، یکی از وکلای برجسته مدافع حقوق بشر، یک حمله بی‌رحمانه به مدافعان حقوق بشر شجاع و توانمند در ایران است.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر پیش‌تر، در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت الخروجی از کشور محکوم شد. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت تقلیل یافت.

وی بر اساس رای دادگاه به مدت ۱۰ سال از وکالت محروم بود، اما این وکیل اعلام کرد از آنجا که صدور حکم محرومیت از وکالت وی در صلاحیت دادگاه انقلاب نبوده و بر اساس ماده هفده قانون استقلال وکلا، هیچ دادگاهی جز دادگاه انتظامی وکلا قادر به تعلیق یا لغو پروانه وکیلی نیست، او به وکالت خود ادامه خواهد داد پس از آن در زمستان سال ۱۳۹۳ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین به عنوان شاکی خواستار ابطال پروانه وکالت خانم ستوده از سوی دادگاه انتظامی وکلا شد. خانم ستوده طی چند جلسه دادگاه از سوی دادگاه انتظامی وکلا به تعلیق پرونده وکالتش به مدت سه سال محکوم شد.

وی در نهایت پس از سپری کردن حدود سه سال حبس، چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید