تهدید رامین حسین‌پناهی به اعدام در صورت تداوم اعتصاب غذا

رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در هفتمین روز از اعتصاب غذای خود در انفرادی زندان رجایی‌شهر مورد تهدید قرار گرفت که اگر به اعتصاب غذای خود پایان ندهد، اعدام خواهد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ماموران امنیتی زندان رجایی‌شهر به رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در هفتمین روز اعتصاب غذای خود قرار دارد و لب‌های خود را به نشانه اعتراض دوخته‌است، گفته‌اند “اگر اعتصاب غذای خود را نشکند، اعدام خواهد شد.”

یک منبع مطلع در پاسخ به این پرسش که برخی منابع، خبری مبنی باز کردن لب‌های رامین حسین‌پناهی با توسل به زور منتشر کرده‌اند، گفت: «این خبر صحت ندارد و رامین همچنان لب‌هایش دوخته است و به شدت تحت فشار قرار دارد و ماموران امنیتی به او گفته‌اند “اگر اعتصاب غذای خود را نشکند، اعدام خواهد شد”.»

این منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، افزود: «در حال حاضر به رامین با استفاده از نی کمی مایعات می‌نوشانند و خبر موثق دارم که همین امروز یک پزشک از رامین حسین‌پناهی در انفرادی دیدن کرد و به ماموران امنیتی خبر داد که رامین در وضعیت وخیمی به سر می‌برد و نیاز به درمان خارج از زندان دارد.»

گفتنی است روز شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ خانواده رامین حسین‌پناهی مجددا درخواست ملاقات با رامین حسین‌پناهی را داشتند که با این درخواست مخالفت شد.

رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام یکشنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۷، در زندان رجایی‌شهر در اعتراض به وضعیتش همراه با اعتصاب غذا، لب‌های خود را دوخت و دوشنبه ۵ شهریور در حالی که به شدت بیمار بود به انفرادی منتقل شد.

این زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، دلایل اعتصاب غذایش را در نامه‌ی به مسئولان زندان رجایی‌شهر این‌گونه بیان کرده‌است: «درخواست اعاده دادرسی، درخواست تشکیل مجدد دادگاه، تفکیک جرایم بر اساس ماده ۷ آیین نامه تفکیک سازمان زندان‌ها و بازگردانندش به زندان مرکزی سنندج.»

در خواست عفو بین‌الملل نروژ برای درخواست کمک به رامین حسین پناهی

‎رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد، ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادى و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد.

‎حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرد، همچنین وکلای این زندانی سیاسی کُرد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه می دانستند.

‎در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

‎در همین رابطه تاکنون بیش از ده هزار تن از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین تاکنون بالغ بر ۶٠ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شده‌اند و می توان گفت تمامی نهادهای حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ های خواهان لغو فوری حکم اعدام این فعال سیاسی هستند.

‎سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کرد ایرانی شده است، در بیانیە این سازمان بین المللی آمدە است “مورد رامین حسین پناهی یکی از حوادث ناگوار و نفس گیر عدالت از آغاز تا اکنون بودە است. (رامین ) بعد از شکنجە های فراوان کە آثار آن در هنگام حضور در دادگاە روی بدنش مشخص شد در یک دادگاه نا عادلانە بە اعدام محکوم شد.”

سازمان عفو بین‌الملل مورد دادرسی و دادگاهی رامین حسین پناهی را “خیانت کامل بە پروسە عدالت نامید” و افزوده “رامین حسین پناهی در دوران بازجویی از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانوادەش و همچنین از دسترسی بە جزئیات پروندەاش محکوم بودە است.”عفو بین الملل با انتقاد شدید از نیروهای امنیتی برای فشار بر رامین حسین پناهی برای شرکت در اعترافات تلویزیونی میگوید “ما از مقامات ایران میخواهیم (کە با اعدام رامین حسین پناهی) کە نهایت انکار حقوق بشر است فهرست کارهای نقص کنندە حقوق بشری خود را کامل نکنند.”

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل