تهدید یک وکیل دادگستری به بازداشت

در حالی که موج بازداشت و تهدید وکلای دادگستری ایران در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است، محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری، تهدید به بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ در جریان پرونده شکایت موکلش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهدید به بازداشت شد.

گفتنی است یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ جلسه دادگاه شکایت محمدرضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۱۰ ماه برگزار شد و محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری در توییتر شخصی‌اش ضمن اظهار ناامیدی در روند رسیدگی به پرونده طرح دعوی محمدرضا شجریان علیه رسانه ملی نوشت: «پس از چهل سال وکالت و شرکت در صدها جلسات دادگاه درمراجع و مراحل مختلف، امروز برای اولین بار در دعوای استاد شجریان علیه رسانه ملی، تهدید به بازداشت شدم. دقیقا پس از ۱۱۰ ماه از تاریخ طرح شکایت، امروز اولین جلسه دادگاه تشکیل شد. اما امیدی نیست.»

محمدحسین آقاسی که سال هاست وکالت استاد آواز ایران (محمدرضا شجریان) را بر عهده دارد در سال ۱۳۸۸ از طرح شکایت موکلش علیه صدا و سیما خبر داده بود. در جریان اعتراضات سال ۸۸ (موسوم به جنبش سبز)، صدا و سیمای ایران سرودهایی را که شجریان در سال‌های انقلاب خوانده بود، روی تصاویری مونتاژ و از شبکه‌های تلویزیونی منتشر می‌کرد که نشان می داد شجریان با حرکت اعتراضی مردم مخالف می‌کند. محمدرضا شجریان چندین بار به مسئولان صدا و سیما (ضرغامی و معاونان وی) تذکر داد، اما این اعتراض‌ها به جایی راه نبرد و ناچار به شکایت علیه صدا و سیما شد که این طرح شکایت با واکنش تند روزنامه کیهان مواجه شد.

روزنامه کیهان مطلب تندی علیه آقای شجریان نوشت و ایشان را وطن‌فروش نامید. روزنامه کیهان در شماره ۱۴ تیرماه ۸۸ خود طی مقاله‌ای توهین آمیز محمدرضا شجریان را وطن‌فروش نامید که همین موضوع موجب رنجش وی  شد و سرانجام او را وادار کرد که به محاکم قضایی جمهوری اسلامی شکایت ببرد.

گفتنی است، طی روزهای اخیر وکلای دادگستری بسیاری بازداشت شده‌اند. از جمله می‌توان به بازداشت دو تن از وکلای دادگستری به نام‌های “فرخ فروزان” و “پیام درفشان” در منزل آرش کیخسروی، وکیل دادگستری محبوس در زندان فشافویه اشاره کرد.

این دو وکیل دادگستری ۹ شهریورماه۹۷ بازداشت شدند و یک روز پس از آن در تاریخ دهم شهریورماه هدی عمید، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

پیش از این نیز “قاسم شعله سعدی” و “آرش کیخسروی” دو تن از وکلای دیگر دادگستری ۲۷ مردادماه ۱۳۹۷ مقابل درب ورودی مجلس شورای اسلامی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفهیم اتهام به زندان فشافویه منتقل شدند. نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر نیز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و از سوم شهریور ۹۷ با انتشار نامه‌ای دست به اعتصاب غذا زد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید