رضا خندان و نسرین ستوده را آزاد کنید و به سرکوب مدافعان حقوق بشر پایان دهید

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت رضا خندان، همسر وکیل برجسته حقوق بشر نسرین ستوده، گفت: «مقامات ایران ابتدا نسرین ستوده را با اتهامات واهی زندانی کرده‌اند، سپس دوستان و خانواده اش را مورد آزار و اذیت و ارعاب و تهدید قرار داده‌اند و حالا هم همسرش را بازداشت کرده‌اند. این اقدامات بی رحمانه نشان ‌می‌دهد که مقامات ایران تا چه اندازه عزم خود را جزم کرده‌اند که صدای وکلا و مدافعان حقوق بشر را خفه کنند و حتی خانواده های آنها را هدف قرار دهند.»

مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل افزود: «مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط نسرین ستوده و همسرش را آزاد و آنها را تبرئه کنند و یک بار برای همیشه به آزار و اذیت این خانواده پایان دهند.»
محمد مقیمی، وکیل رضا خندان، در در صفحه فیسبوک خود نوشته است که در شعبه ۷ دادسرای اوین سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اشاعه و ترویج بی حجاب در جامعه» به موکلش تفهیم و قرار وثیقه به میزان ۷۰۰ میلیون تومان برای ایشان صادر شده است.

پیش از دستگیری، رضا خندان در فیس بوک خود مطالبی در مورد موارد مختلف نقض حقوق بشر در ایران، از جمله بازداشت مدافعان حقوق بشر و تعقیب قضایی کسانی که به حجاب اجباری در ایران اعتراض کرده‌اند، نوشته بود.
او همچنین فعالانه برای آزادی همسرش نسرین ستوده که از تاریخ ۲۳ خرداد در بازداشت به سر می‎برد، اطلاع رسانی کرده بود. نسرین ستوده در زندان اوین است و مورد اتهامات بی اساس امنیتی از جمله «توهین به رهبری» و «اقدام علیه امنیت ملی» قرار گرفته است. اساس این اتهامات دفاع او از زنانی است که به خاطر اعتراض مسالمت آمیز به عمل تبعیض آمیز و تحقیرآمیز حجاب اجباری تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند. او از سوم شهریور در اعتراض به حبس غیرعادلانه‌اش و آزار و اذیت خانواده و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است.
عفو بین الملل پیش‌تر هم با انتشار بیانیه ای به بازداشت سه وکیل و یک فعال حقوق زنان در طی روزهای گذشته اعتراض کرد و گفت مقامات ایرانی با این بازداشت‌های غیرقانونی به دنبال سرکوب کامل جامعه مدنی و قرار دادن مدافعان حقوق بشر در جوی سرشار از ارعاب و خفقان هستند.

لینک واکنش عفو بین‌الملل به دستگیرى رضا خندان

لینک بیانیه عفو بین‌الملل در مورد موج بازداشت وکلا و مدافعان حقوق بشر

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید