گزارشی از وضعیت نامناسب زندان زاهدان

زندان زاهدان با نگهداری زندانیانی بیش از سه برابر ظرفیت خود، به جای اصلاح، سبب بروز مشکلات متعددی به خصوص مشکلات بهداشتی و روانی حاد در بین زندانیان شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، آمار نگهداری زندانیانی چند برابر ظرفیت زندان باعث بوجود آمدن مشکلات متعددی  در زندان زاهدان شده، به طوری که حالت‌های پریشانی روحی و روانی در زندانیان به شکل خیلی خطرناکی افزایش پیدا کرده است.

زندان زاهدان به علت گذشت چندین دهه از ساخت آن، نیاز به تعمیر دارد که در حال حاضر بند ۲ و ۳ زندان در حال تعمیر هستند و جمعیت این دو بند بالای هشتصد نفر بوده که به علت تعمیرات، زندانیان بندهای مذکور در بین بندهای دیگر زندان تقسیم شده اند.

بند های دیگر زندان نیز قبل از اضافه شدن زندانی های بندهای ۲ و ۳، با کمبود فضا مواجه بوده است، تمام کف اطاق ها و راهرو و  حتی مقابل درب سرویس بهداشتی مملو از زندانی بوده  به طوری  که  زندانیان برای غذا خوردن و خوابیدن جایی پیدا نمی کردند، حال با افزایش زندانیان بند های ۲ و ۳ مشکلات دو چندان شده است.

این افزایش و فشار جمعیت، باعث بوجود آمدن درگیری بین زندانیان شده و آسایش، خواب و خوراک زندانی ها کاملا بی نظم و از هم پاشیده شده است .

یک منبع آگاه در این زمینه گفته: «به علت قدمت چندین دهه ای ساختمان زندان زاهدان، اکثر سرویس و حمام‌ها و شیرهای آب خراب و غیر قابل استفاده است. هواخوری های زندان بدون سایه بان بوده و هیچ گونه امکانات اولیه و سرگرم کننده ای در بندها و هواخوری‌ها وجود ندارد.»
این منبع همچنین افزود: «شرایط غذایی در وضعیت بسیار نابسامانی قرار گرفته به طوری که گاهی یک گوجه فرنگی کوچک بین چهار نفر و یک عدد خیار کوچک بین دو نفر برای شام زندانی تقسیم می شود.»

با وجود بازرسی های دقیق و شدید با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته که توسط مسئولین بازرسی هنگام ورود به زندان انجام می‌پذیرد، متاسفانه انواع مواد مخدر و قرصهای روان‌گردان در زندان به کثرت یافت و خرید فروش می شود.

مدتی پیش مدیر داخلی زندان آقای کیخا با همراه داشتن مواد مخدر برای فروش به زندانیان دستگیر و بعد از مدتی بنابر دلایل نامعلومی آزاد شد.

بیشترین جمعیت زندانیان زندان زاهدان اهل سنت هستند، که با محدودیت‌های زیادی در زمینه مسایل دینی و عقیدتی از طرف اداره حفاظت زندان مواجه هستند.

مشکلاتی همچون تردد زندانیان در بین بندهای دیگر و فشارها روی زندانیان سیاسی و محدودیت های تماس در زندان زاهدان و دیگر زندانها استان از طرف مسئولین امری همیشگی بوده که هیچ گاه به آن رسیدگی نشده است.

وضعیت نابسامان بهداری زندان از دارو و ویزیت و همچنین رسیدگی نکردن بیماران و محدودیت‌هایی برای اعزام بیماران سیاسی و امنیتی به بیمارستان شهر از مشکلات عمده زندان به شمار می رود.

قابل ذکر است که طبق استاندارد جهانی، فضای لازم برای هر زندانی حداقل ۲۰ تا ۲۶ متر مربع است. درحالی‌که استاندارد سرانه‌ی فضای زندانی در ایران بین ۱۵ تا ۱۷.۵ متر مربع است ولی سرانه‌ی واقعی فضای زندان در استان‌های مختلف مابین ۲ تا ۱۰ متر مربع متغییر است. بر اساس آمارهای منتشره ظرفیت زندان‌های کل کشور ۸۳ هزار نفر است درحالی که آمار رسمی زندانیان تقریبا ۲۵۰ هزار نفر را نشان می‌دهد. یعنی طبق آمار رسمی ۳برابر ظرفیت موجود زندانی نگهداری می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید