زانیار و لقمان مرادی دست به اعتصاب غذای خشک زدند/ بی خبری از وضعیت رامین حسین پناهی

زانیار و لقمان مرادی  دو زندانی سیاسی کُرد  که از روز چهار شنبه ۱۴ شهریور جهت اجرای حکم اعدام به بند ۸ اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر منتقل‌شده بودند در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذای خشک زدند. همچنین از وضعیت رامین حسین  پناهی دیگر زندانی سیاسی کرد محکوم‌به اعدام که در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود نیز از روز چهار شنبه هیچ اطلاعی در دست نیست و خانواده در بی‌خبری از وضعیت وی بسر می‌برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زانیار و لقمان مرادی دو زندانی محکوم‌به اعدام  که از روز چهارشنبه  ۱۴ شهریور ساعت ۲ بعدازظهر به بند ۸ اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر منتقل‌شده بودند در اعتراض به این انتقال و احتمال اجرایی شدن حکم اعدامشان دست به اعتصاب غذای خشک زند.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانیان سیاسی به کمپین گفت: «در ملاقات کوتاهی که دیار مرادی برادر زانیار  با وی داشته به آنها گفته شده اگر تا ساعت ۲ ظهر شنبه مأموران اطلاعات این دو زندانی را به بند عمومی بازگردانند اعدام نمی‌شوند، این در حالی است که زانیار مرادی به برادرش گفته  است به‌احتمال‌زیاد حکم آنها امشب به اجرا در خواهد آمد.»

صالح نیک بخت وکیل مدافع زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام در این رابطه به کمپین گفت: « موکلانش روز چهارشنبه به بند ۸ اطلاعات زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند و با ابراز نگرانی از احتمال اجرای حکم اعدام این دو زندانی سیاسی از همه فعالان خواست که از مظلومیت زانیار و لقمان مرادی دفاع کنند.»

این وکیل دادگستری در رابطه با اطلاع رسانی در مورد این دو زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام به کمپین گفت :«به من از سوی مراجع رسمی برای انتقال موکل‌هایم زانیار و لقمان مرادی هیچ اطلاعی داده نشده است و من مجبور شدم این موضوع را اطلاع‌رسانی کنم. در این شرایط من بدون نامه دادیار زندان و اجازه قانونی امکان ملاقات با موکلینم را ندارم، روز جمعه هم در ایران تعطیل است و من امکان گرفتن این مجوز قانونی را ندارم. من از طریق خانواده این دو جوان مطلع شدم که چند روز پیش زانیار و لقمان را به‌جای دیگری منتقل کرده‌اند.»

همچنین از روز صبح روز چهارشنبه ۱۴ شهریور از وضعیت رامین حسین پناهی، هیچ اطلاعی در دست نیست و خانواده این زندانی سیاسی محکوم به اعدام در بی خبری و نگرانی از وضعیت فرزندانشان بسر می برند.

امجد حسین پناهی در رابطه با وضعیت برادرش رامین در گفتگو با گزارشگر کمپین گفت: «خانواده و وکلای رامین پس از پیگیری های مداوم نتوانستند خبری از برادرم بگیرند و تاکنون هیچ مسئول و نهادی پاسخ شفافی در این خصوص به آنها نداده و ما نگران این هستیم که مبادا رامین را بصورت مخفیانه اعدام کنند».

زانیار و لقمان مرادی، به ترتیب در روزهای ۱۳ و ۱۴ مردادماه سال ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی در شهر مریوان استان کردستان بازداشت و پس از ۹ ماه تحمل انفرادی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست «قاضی صلواتی»در اول دی‌ماە سال ۱۳۸۹ این افراد را به اتهامات «محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُردی» و «دست‌داشتن در قتل پسر امام جمعه‌ی مریوان» به اعدام محکوم کرد.

بعد از اعتراض این دو به احکام صادره، در ۱٨ تیرماه ۱٣۹۰، از سوی «دیوان عالی کشور» این حکم تایید و یک روز بعد به دایره اجرای احکام زندان «رجایی شهر کرج» ابلاغ شد.

‎رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد در تاریخ ٢ تیرماه ٩۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز تحمل انفرادى به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی مورخ ٢۵ دی‌ماه همان سال از سوی شعبە اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج بە اعدام محکوم شد. حکم صادره در تاریخ ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ از سوی شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد.

گزارش: آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید