بیانیه: “مجازات اعدام سه زندانی سیاسی کُرد برخلاف میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر است و باید فورا لغو شود”

با وجود تلاش نهادهای حقوق بشری، مجامع بین‌المللی و شمار زیادی از فعالان مدنی در سراسر جهان، سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر کرج به نام‌های رامین حسین‌پناهی و زانیار و لقمان مرادی با خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام قرار دارند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه ای ضمن تشکر از همه فعالانی که تا کنون برای لغو حکم اعدام این سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام تلاش کرده اند، از همه نهادهای حقوق بشری و مجامع بین المللی می‌خواهد که با کوشش هر چه بیشتر در راستای نجات و آزادی این سه زندانی گام بردارند.

گفتنی است این سه زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، از ابتدای بازداشت تا کنون از دادرسی عادلانه محروم بودند و بارها ابتدایی‌ترین حقوق قانونی آنها در طول روند دادرسی تا زمان صدور حکم اعدام نقض شده است و پس از آن نیز بارها جهت اخذ اعتراف اجباری شکنجه شدند و مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

رامین حسین‌پناهی، زانیار و لقمان مرادی، اکنون در قرنطینه زندان رجایی‌شهر در انتظار اجرای حکم اعدام دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند و از امکان تماس تلفنی با خانواده، وکیل مدافع و دسترسی به رسانه‌ها محرومند.

صالح نیکبخت، وکیل مدافع زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام، اعلام کرده است پس از انتقال این دو زندانی به بند ۸ اطلاعات رجایی‌شهر، احتمال اجرای حکم اعدام موکلانش قوت گرفته است. از سوی دیگر از سرنوشت رامین حسین‌پناهی دیگر زندانی سیاسی اطلاعی در دست نیست.

برخی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر همچون عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر و گزارشگران سازمان ملل متحد از مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی خواسته‌اند که حکم اعدام این سه زندانی سیاسی را لغو کنند و اجازه دهند در دادگاهی عادلانه و با رعایت حقوق قانونی بین‌المللی محاکمه شوند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران بر این باور است که ‎مجازات اعدام این سه زندانی سیاسی کُرد برخلاف میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر است و باید فورا لغو شود.
این نهاد مدافع حقوق بشر، ضمن ابراز نگرانی شدید از احتمال اجرای احکام اعدام این زندانیان، خواهان مداخله موثر و فوری سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام این سه زندانی سیاسی است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران-جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ برابر با ۷ سپتامبر ۲۰۱۸

زانیار و لقمان مرادی، به ترتیب در روزهای ۱۳ و ۱۴ مردادماه سال ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی در شهر مریوان استان کردستان بازداشت و پس از ۹ ماه تحمل انفرادی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست «قاضی صلواتی»در اول دی‌ماە سال ۱۳۸۹ این افراد را به اتهامات «محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُردی» و «دست‌داشتن در قتل پسر امام جمعه‌ی مریوان» به اعدام محکوم کرد.

بعد از اعتراض این دو به احکام صادره، در ۱٨ تیرماه ۱٣۹۰، از سوی «دیوان عالی کشور» این حکم تایید و یک روز بعد به دایره اجرای احکام زندان «رجایی شهر کرج» ابلاغ شد.

‎رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد در تاریخ ٢ تیرماه ٩۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز تحمل انفرادى به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی مورخ ٢۵ دی‌ماه همان سال از سوی شعبە اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج بە اعدام محکوم شد. حکم صادره در تاریخ ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ از سوی شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد.

بیشتر بخوانید:

رامین حسین پناهی توسط مسئولان زندان مرکزی سنندج تهدید به قتل شد
بیانیه بیش از هشت هزار شهروند ایرانی: اجازه ندهیم رامین حسین پناهی اعدام شود
نامه سرگشاده مادر رامین حسین پناهی به خانم فدریکا موگرینی/ قلب مرا هم روی میز مذاکره بگذارید
بیانیه مشترک ۱۲ نهاد حقوق بشری در محکومیت حکم اعدام زندانی سیاسی، رامین حسین پناهی
پیام قدردانی دایه آمنه مادر زانیار مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام
به بهانه سه‌تار نوازی زانیار مرادی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر
نامه سرگشاده زانیار مرادی از زندان به مناسبت دهمین سال بازداشت

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید