افزایش تدابیر امنیتی و اعزام یک تیم ویژه وزارت اطلاعات به کردستان

به دنبال اعتراضات مردمی روزهای اخیر در مهاباد و چند شهر دیگر، وزارت اطلاعات در تهران، یک تیم ویژه امنیتی به کردستان اعزام کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، روز شنبه ١٩ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، یک تیم ویژه وزارت اطلاعات برای کنترل و هماهنگی بیشتر با اداره‌های اطلاعات در شهرهای کردستان، وارد شهر سنندج شده‌ است.

یک منبع مطلع در این باره به «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» گفته “این تیم ویژه صبح شنبه وارد سنندج شدەاند. آنها پس از برگزاری جلسە‌ای محرمانه با مسوولان اداره اطلاعات شهر سنندج، به ساختمان استانداری رفته‌اند و معلوم نیست در آنجا با چه کسانی جلسه برگزار کرده‌اند، ولی گویا به قصد دیدن استاندار کردستان به آنجا رفته بودند.”

این منبع که از کارمندان استانداری کردستان است همچنین گفته وی شنیده که “قرار است این تیم ویژه به مهاباد هم بروند و می‌خواهند بر اوضاع امنیتی این شهر کنترل بیشتری داشته باشند.”

هنوز مشخصات فرستادگان و نوع ماموریت این تیم ویژه وزارت اطلاعات بر کسی معلوم نیست، ولی از آنجا که در این چند روز گذشته شهرهای کردستان و به خصوص شهر مهاباد، شاهد اعتراضات مردمی بوده است، و احتمال دارد این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله سنندج هم کشیده شود، گمان می‌رود آنها برای برسی و کنترل و هماهنگی امنیتی با دستگاەهای امنیتی به کردستان اعزام شدەاند.

از سوی دیگر وضعیت کنونی شهرهای کردستان غیر عادی گزارش شده است، طوری که در سه روز گذشته، شهرهای سنندج، سقز، بوکان و مریوان کاملا ملیتاریزه بوده و شاهد حضور پر تعداد نیروهای یگان ویژه سپاه و نیروی انتظامی و لباس شخصی‌های وزارت اطلاعات بوده است.

آخرین گزارش‌ها از سنندج حاکی از آن است که روز یکشنبه ٢٠ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، همچنان نیروهای گارد ویژه ضد شورش در حالت آماده‌باش بوده‌اند و نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌های وزارت اطلاعات نیز به صورت گسترده در سطح شهر مستقر شده بودند.

براساس این گزارش در روزهای اخیر، فضای شهر مهاباد همچنان کاملا امنیتی بوده و شبکه اینترنت این شهر به دستور اداره اطلاعات این شهر قطع و خطوط تلفن‌ها نیز دچار اختلال شده بود.

گفتنی است روز پنج‌شنبه هفته گذشته، مردم شهر مهاباد مقابل هتل تارا در شهرستان مهاباد تجمع کرده و آن را در محکومیت قتل «فریناز خسروانی» به آتش کشیدند.

روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، یک دختر جوان اهل مهاباد به نام «فریناز خسروانی» که از کارمندان هتل تارا بوده است، طبق آنچه اعلام شده جهت حفظ “ناموس” و جهت جلوگیری از “تجاوز کارمند دولتی” از طبقە چهارم این هتل خود را به پایین پرت کرده است.

پس از این رویداد و فراخوان تعدادی از فعالان مدنی و جوانان مهاباد، عصر روز پنج‌شنبه ١٧ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، شماری از مردم مهاباد در اعتراض به عدم پاسخ‌گویی مسوولین امر در خصوص مرگ فریناز خسروانی، در مقابل هتل تارا تجمع کرده و به این هتل حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

این تظاهرات بیش از ۳۰ نفر زخمی داشته که یکی از زخمی‌ها به نام «آکام تلاج» پس از انجام دو عمل جراحی، در وضعیت وخیمی قرار گرفته و به گفته منابع مطلع، احتمالا او از کمر به پایین فلج شود.

از سوی دیگر به گفته منابع مطلع، تاکنون بیش از ده‌ها نفر از جمله دو تن به نام‌های «امید کریمی» و «کاوه عنیاتی» به صورت زخمی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر مهاباد بازداشت شدەاند. و تا این لحظه، بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

همچنین همزمان با اعتراضات روزهای اخیر در شهر مهاباد و شهرهای دیگر کردستان، دیروز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، شماری از شهروندان سردشتی، جهت محکوم کردن جان باختن «فریناز خسروانی» در شهر مهاباد و هم‌صدایی با مردم این شهر، تجمع اعتراضی ترتیب دادند.

در این تجمع اعتراضی نیروهای انتظامی و امنیتی با شرکت‌کنندگان در این تظاهرات درگیر شده و در همان ساعات اولیه دست‌کم ۱۲ تن از آنها را دستگیر کرده‌اند.

آخرین خبرها از سردشت حاکی از آن است که طی شنبه شب و دیروز یکشنبه، وزارت اطلاعات دست‌کم ۱۵ تن دیگر را بازداشت کرده و آنها را به اداره اطلاعات منتقل کرده است که به گفته منابع محلی، ٣ تن از بازداشت‌شدگان زن هستند.

فعالان مدنی در کردستان بر این باورند که در روزهای پیش رو حرکت‌های اعتراضی احتمالی در سایر شهرهای کردستان ادامه خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل