اعتراضات دی‌ماه؛ ۳۴ شهروند اهل خوی به دادگاه احضار شدند

شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان خوی ۳۴ شهروند ساکن این شهر را که در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شده بودند را احضار کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان خوی ۳۴ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ را برای صبح روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۹۷ احضار کرد.

هویت احضار شدگان “محمدباقر اباذری، امیر ابراهیم‌زاده خویی، علی اروج‌زاده امیربیگی، مریم اسدلو، علیرضا جباری، اکبر جعفرپور، حامد جعفری، وحید جعفری، محمد حاجی‌الهیاری، ناصر حاجی‌زاده، هادی حاجی‌علیزاده پارچلو، صدرا حاجی‌علیقلی‌لو، میلاد حاجی‌لو، روح‌الله‌حسین‌زاده، مهدی حیدری آغباش، شایان خلیل‌زاده، وحید رستم‌لو، مهدی زمان‌خانی، عارف‌سلطانعلی‌زاده، هاتف سلطانعلی‌زاده، حمید صادق، آرزو صحرایی، امیرحسین عالی‌نژاد، منوچهر قره‌محمدلو، محمد قلجی، عباس کوچری، حامد گلوانی، شهریار گلوانی، میلاد مافی کندی، محمد محسن‌نژاد خویی، مجید محمدی، امیر محمودی، رضا مهرانی، آیدین محسن‌نژاد و محمداسماعیل یکانی” توسط کمپین به تایید رسیده است.

این افراد در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ در تجمعات بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی با تامین وثیقه های سنگین بطور موقت آزاد شده بودند.

از جمله اتهامات این شهروندان « اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران»، «تشویش اذهان عمومی»، «اخلال در نظم عمومی» و «سلب آسایش عمومی» عنوان شده که قرار است در وقت تعیین شده به اتهامات وارده رسیدگی شود.

در اعتراضات دی‌ماه، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید