کشته و زخمی شدن دو کولبر در مرزهای سردشت

تصویر آرشیو

یک کولبر اهل ربط در سردشت بە دلیل سقوط از ارتفاعات کوهستانی بە شدت زخمی و کولبر دیگری نیز در اثر انفجار مین جانش را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بامداد امروز سەشنبە ٢٠ شهریورماه یک کولبر ۴٧ سالە اهل روستای کانی زرد سردشت، در کوهستان ”مامند“ ناحیە هلشو در حین کولبری و در اثر انفجار مین جانش را از دست داد. جسد این کولبر سردشتی بە بیمارستان شهر قلعە دزە منتقل شدە است.

همزمان، یک کولبر دیگر به نام “حسین احمدی” نیز در حین کولبری بە دلیل سقوط از صخرە از ناحیە سر بە شدت زخمی شدە است.

هویت این کولبر، حسین احمدی ٢٣ سالە فرزند سیداحمد از اهالی شهر ربط اعلام شده، این کولبر جوان نیز جهت مداوا بە مراکز درمانی سردشت منتقل شدە است.

در سال ۱۳۹۶ تعداد زیادی از هموطنانی که ناچارا به کولبری می‌پردازند، کشته یا زخمی شده‌اند. رسانه‌های حقوق بشری کردستان ایران گزارش داده‌اند، “طی سال گذشته(۱۳۹۶) دست کم ۲۲۷ کولبر کشته و زخمی شده‌اند.”

تعدادی از این کولبران توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی و انتظامی کشته یا به دلیل عبور از مسیرهای صعب‌العبور دچار سانحه شده‌اند.

از مجموع ۲۲۷ کولبری که قربانی شده‌اند، دست‌کم ۷۳ تن کشته و ۱۵۴ کولبر زخمی شده‌اند. عمده‌ی این کولبران در اثر شلیک نیروهای مرزبانی آسیب‌های جدی دیده‌اند و‌ عده‌ای هم دچار مخاطرات طبیعی، گیرافتادن در سرما و برف، سقوط از ارتفاعات و بلندی‌ها شده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید