نامه‌ی ۱۰۰ پزشک به رئیس قوه قضاییه برای آزادی نازیلا نوری پزشک درویش

صد تن از پزشکان کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی نازیلا نوری پزشک درویش بازداشت‌شده در حادثه گلستان هفتم شدند.

وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش را منتشر میکند این پزشکان را همکار و همکلاسی نازیلا نوری معرفی کرده و قسمتی از این نامه را به شرح زیر آورده است:‌ «دکتر نورى پزشکى صالح و توانا و انسانى فهیم، بسیار مهربان، اندیشمند و همواره دلسوز این مرز و بوم و مردمانش بوده و هستند. ایشان به جهت همراهی و مساعدت پزشکی به مجروحان در خیابان پاسداران تهران (در تجمع دراویش گنابادی) دستگیر و بازداشت شده‌اند و از آن زمان تا اکنون در زندان قرچک به سر می‌برند».

نازیلا نوری پزشک زنان و زایمان روز یکم اسفند در حادثه موسوم به گلستان هفتم همراه با صدها درویش گنابادی دیگر بازداشت و نهایتاً با حکم بدوی دادگاه انقلاب به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.

تا کنون شمار زیادی از درویشان گنابادی، پس از تجمع اعتراضی موسوم به گلستان هفتم روز دوشنبه ۳۰ بهمن بازداشت شده‌اند و بنا به گفته منابع خبری کمپین “دراویش بازداشتی از ابتدای بازداشت، از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم بوده‌اند و دادگاه آنان بدون اجرای تشریفات قانونی و بهره‌مندی از حق وکیل و برخلاف قانون آئین دادرسی کیفری برگزار شده است.”

فشارها به دراویش در نظام جمهوری اسلامی عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های پرشماری از احضار، تهدید، بازداشت و در نهایت محاکمه و صدور احکام سنگین برای دراویش – به ویژه دراویش سلسله گنابادی- منتشر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید