احضار و بازداشت کوتاه مدت هرمان وطمانی، روزنامه‌نگار اهل مهاباد

“هرمان وطمانی” نویسنده‌ی مهابادی که از سوی پلیس فتا احضار شده بود، امروز پس از بازداشت، با تامین جواز کسب به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز مورخ ٢۴ شهریورماه ۱۳۹۷، “هرمان وطمانی” نویسنده و روزنامه‌نگار مهابادی از سوی پلیس فتا در این شهر احضار و پس از بازجویی، با تامین جواز کسب به صورت موقت آزاد شد.

اتهام آقای وطمانی “تشویش اذهان عمومی” عنوان شده است.

هرمان وطمانی سردبیر و صاحب امتیاز آژانس تحلیلی و خبری «هاژە» است.

گفتنی است طی خبری که پیشتر منتشر شده است، ژیار قادری، دیاکو باغبانی و سیروان شاهی که در ارتباط با اعتصاب شهرهای کُردنشین بازداشت شده بودند، با قید وثیقه آزاد شدند. گفته شده دو تن دیگر از بازداشتیان روزهای اخیر به نام‌های سوران دانشور و آرام فتحی که از چهارشنبه ۲۱ شهریور۱۳۹۷ در بازداشت بودند، نیز با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

شایان ذکر است، ژیار قادری، فرزند خلیل در سردشت، دیاکو باغبانی، فرزند رسول در بوکان و سیروان شاهی، فرزند عبدالله در اشنویه، چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ به دلیل تعطیل کردن مغازه‌هایشان بازداشت شده بودند که روز جاری با قید وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

پیشتر نیز “خالد حسینی” فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، “مظفر صالح‌نیا” فعال کارگری و از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و “مختار زارعی”، فعال سیاسی کُرد ساکن سنندج، از زندان مرکزی سنندج، هر کدام با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند.

پیش از این عبدالله گلانی و حسین کاکاوند در سنندج، ایوب جوان‌پور در سقز، نوشیروان خوشنظر، مسلم بهرامی، هژار عثمانی، محمد ازکات، آرام امانی، احمد تبیرە، رحیم مناره، نوشیروان رضایی، احسن پرتوی و دلیر روشن در مریوان، ادریس مرادی و عادل مرادی، در روانسر و رشید ناصرزاده، در اشنویه مورد تهدید و احضار قرار گرفتند و پس از بازجویی با قید وثیقه یا قرار کفالت آزاد شده بودند.

گزارش شده اتهاماتی که به بیشتر بازداشت شدگان تا کنون تفهیم شده “تبلیغ برای اعتصاب عمومی در شهر سنندج” و “تشویش اذهان عمومی” است.

گفتنی است براساس گزارش های ارسالی و همچنین براساس انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی، اعتصاب عمومی در برخی شهرهای کردنشین ایران، در اعتراض به اعدام سه زندانی سیاسی کُرد زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی و حمله موشکی سپاه پاسداران به احزاب کردی در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور۱۳۹۷  صورت گرفت که طی آن برخی وب سایت‌های حقوق بشری از بازداشت‌ فعالان‌ مدنی در دیگر شهرهای کردنشین از سوی نیروهای امنیتی خبر دادند.

شهرهای سنندج، بانه، سقر، پاوه، جوانرود، بوکان، مریوان، اشنویه، کرمانشاه و مهاباد از جمله شهرهایی بودند که به اعتصاب عمومی پیوستند.

اعتصاب روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ در مناطق کُردنشین پیشتر در شبکه های اجتماعی در اعتراض به حکم اعدام سه زندانی سیاسی به نام های رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی و در محکومیت حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران، فراخوان شده بود.

سحرگاه شنبه ۱۷ شهریور حکم اعدام زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی در یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در تهران  به اجرا در آمد. در همان روز حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران انجام شد که در این حمله دست کم ۱۶ تن کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید